@Mitok - Postoji i druga strana arbitražnog postupka u slučaju da je domena već aktivna na neku osobu, a treće lice registrovalo zaštitno ime pod određenom kategorijom godinama posle registracije, potrudiću se ispod da objasnim.
@Zdenga - Facebook nije imao pravo na FB domain jer njihov trademark nije FB (niti bi mogao biti, jer trademark name mora sadržati najmanje 4 glasa u imenu (ili je tri)).
@in4hr - E ovako, ja ću pokušati što bolje objasniti, međutim opet će tu biti rupa :=)
Da li ti sa registrovanom tvrtkom možeš da polažeš pravo na ime? Ne, ti kao registrovana tvrtka možeš samo polagati pravo na poslovno ime u opštini ili okrugu (ne znam tačno za Hrvatsku), tj. ukoliko ti je ime firme Informatika d.o.o. registrovana u Osijeku, ne sme postojati firma sa istoimenim nazivom u tom delu Hrvatske, dok u drugim gradovima sme.
Registracija zaštitnog znaka/imena nekog brenda ti daje pravo da u potpunosti kontrolišeš korištenje tog imena u ODREĐENOJ kategoriji (kategorija se bira pri popunjavanju zahteva za zaštitni znak/ime i može se registrovati ime u više kategorija). Znači ako si vlasnik zaštitnog imena Informatika u kategoriji, usluge web dizajna, posluživanja itd, onda imaš pravo da “diktiraš” korištenje imena Informatika u toj kategoriji, međutim nemaš pravo da nekome ko koristi ime Informatika za pružanje servisiranja računara da “zabraniš” korištenje istog, jer nemaš registrovano zaštitno ime u području servisiranja računara (čisto da se razumemo, ime Informatika i bilo koje reči iz stalnog života ne možeš registrovati ukoliko već nemaš proizvod ili uslugu određen niz godina i koji je već poznat brend, međutim složene reči tipa InInformatika možeš).
Arbitražni postupak: Da bi položio pravo na ime domene moraš imati registrovano zaštitno ime brenda u državi koja administrira tim domenom (u Hrvatskoj u tvom slučaju). Onda kada registruješ zaštitno ime u određenoj kategoriji i kada ti se prihvati registracija, onda postaješ punopravni vlasnik tog zaštitnog imena i imaš pravo da pokreneš arbitražni postupak za domen, ali SAMO ukoliko je sadržaj domena u istoj kategoriji, jer onda trenutni vlasnik domena dovodi u zabludu potencijalne korisnike nudeći im usluge u ime postojećeg registrovanog zaštitnog znaka (ovo je običan slučaj kada je trademark registrovan pre registracije spornog domena).
Sada, ukoliko je trademark registrovan posle registracije spornog domena, imaš više opcija:
- Kupovina domena - Ukoliko si zainteresovan da platiš za domen, kontaktiraš trenutnog vlasnika domena radi kupovine istog (ovo je koliko znam zabranjeno u Hrvatskoj).
- Pismena opomena - Ovom opomenom napominješ trenutnog vlasnika da si postao vlasnik zaštitne marke/imena i da dalji nastavak korištenja tog domena dovodi do krađe intelektualne svojine. Vlasnik trenutnog domena ima više opcija koje on može odabrati:
2a) da ti preda domen uz saglasnost .HR registrija
2b) da sporni domen pusti da istekne i obriše se registracija, pa da ti možeš kasnije registrovati isti (u slučaju da ga neko drugi umesto tebe registruje i postavi sadržaj koji je paralelan sadržaju registrovanog u zaštitnom znaku/imenu, imaš pravo na arbitražni postupak, u suprotnom izgubio si domen)
2c) da nastavi koristiti sporni domen i nakon pismene opomene, onda ti imaš pravo na arbitražni postupak jer si navedenog vlasnika opomenuo o mogućem kršenju pri daljnjem korištenju.
Ovo sve važi ukoliko sporni domen se koristi u kategoriji u kojoj ti planiraš registrovati zaštitni znak/ime.
Znači ukoliko taj domen aludira na ime IT usluga a sadržaj na njemu je neke treće kategorije (poljoprivreda, lol), nemaš pravo da zatražiš vlasništov nad domenom.
Banalan primer: Apple Inc nikada ne bi mogao biti dobiti arbitražni postupak ukoliko je na domeni apple.com bio sajt o kvalitetu jabuka ili uopšteno o jabukama ili nečem ne-vezanom za Eplovu kategoriju.
Ovo što sam sada ispričao je vezano za mnoge registrije (Verisign, CoCCA, PIR, doMEn, .CO Internet SAS, RNIDS), međutim nisam siguran koliko je za .HR registry (a verovatno je ista situacija i tu).