U zadnje vrijeme pregledavam minimalno 1 website dnevno (website flipping biznis), radim keyword research za svoje klijente, koristim razne nove AI tehnologije u svom radu, istražujem razne teme i analiziram događaje koje vidim u svemu tom.
Za početak ću odmah reći da me, kao i veliku većinu ljudi, baš jako iznenadilo sve ovo sa AI toolovima, koliko su oni zapravo moćni i koliko dobro razumiju što ih mi pitamo. Koliko su dobri u konstrurianju nekih podataka, organizaciji podataka, izradi smislenih tablica…
Ovaj cijeli tekst zasnovan je praktički na tom izenađnju i na nekim stvarima koje mi je AI pomogao da bolje razumijem.
U ovoj temi ću iznijeti svoje zapažanje koje je možda pogrešno, ali mišljenja sam da je upravo ono logično objašnjenje za pojavu “srušio mi Google vrhunski site preko noći, ničim izazvan”.
Google kaže:
- Budi ekspert onoga što pišeš da bi dobio moju naklonost.
- Nemoj site optimizirati za mene, nego za čitatelja.
- Interni linkovi su ekstremno bitni
- Struktura web stranice je ekstremno bitna
Mi se pitamo:
- Okej, kako da me ljudi pronađu ako pišem članak samo za ljude, a ne po Google pravilima?
- Znači li to da ja zapravo ne bi trebao koristiti Keyword research alate? Jer samo korištenje tih alata je prilagodba Googleu prije svega.
- Instalirao sam linkwhisper i linkam sve članke koji su tematiski povezani (ili radim SILO… nebitno)
- Napravio sam strukturu, postavio meni, footer itd. Šta još hoćeš da radim?
Mislim da nam svima ovdje zapravo fali jedna vrlo bitna “kvaka” koju Google od nas očekuje!
Krenimo redom:
1. Odabir niche
Naravno, velika većina nas nije nikakav ekspert u nichi koju odaberemo. Nicha se bira jer smo našli da u njoj ima dobrih keyworda za koje nema velike konkurencije i mislimo da bi te keyworde mogli ugurati negdje u sami vrh Googlea.
Tu zapravo ne vidim ništa loše, a vjerujem i da je Google svjestan da bi mu SERP bio prilično prazan kad bi svi pisali samo o temi u kojoj su eksperti.
“Kakva bi tišina nastala kada bi ljudi govorili samo ono što znaju.” - Karel Čapek
2. Postavljanje strukture web stranice
Nakon što smo odabrali nichu, svi krenemo izraditi neki jednostavni wp site. Posložimo mu okvirno neke uobičajene kategorije na način da budu spremne primiti članke o keywordima koje smo pronašli i koje nam je plan objaviti.
3. Keyword research
Iako se prvi dio keyword researcha odradi prije ovog stadija, svi mi (barem ljudi s kojima sam ikada dublje pričao o ovoj temi) radimo i naknadni keyword research.
Nadopunjavamo site tekstovima isključivo po principu: ovo je easy keyword, moj site će ići na top pozicije za njega.
I tu dolazimo svi do istog problema! - ili se barem meni to tako čini.
Za početak ću se osvrnut na to što je uopće keyword i kako ga se treba vrednovati.
Pretpostavka 1: 4 vrste keyworda (kako to kaže SemRush):
- Informational
- Navigational
- Commercial
- Transactional
Ja smatram da je to točno, ali isto tako mislim da je vrlo nezgodno za vrednovati keyworde na ovaj način i prilagoditi ih svojem projektu … pa sam iz tog razloga napravio neku vlastitu podjelu keyworda. Ovo će sada biti malo duži dio teksta (iako sam ga skratio koliko god je to moguće) , ali je jako bitan da bi se razumjelo što ja zapravo želim poručiti ovim tekstom.
1. INFORMATIVNI KEYWORDI
Informativne keyworde dijelim u dvije skupine:
1.1. wiki - dugi sveobuhvatni tekstovi koji ljude educiraju o nekoj nichi ili njenim potkategorijama
- Ova kategorija keyworda montetirira se isključivo CPC načinima. Ljudi koji pretražuju wiki pojmove ne žele ništa kupiti, zanimaju ih samo informacije.
- Ove kategorije keyworda uglavnom imaju ogremni search volume i još veću konkurenciju. Većinom se u njih ne diramo.
1.2. Obični info (how, why, when…) članci - koji su više orjentirani na neki manji dio niche, za specifičan problem koji traži informaciju a ne proizvod kao odgovor na pitanje.
- Ova kategorija infor keyworda monetizira se velikom većinom CPC načinima. Eventualno možemo dodati neki affiliate link u slučaju da u “how to…” postoji neki baš baš dobar proizvod koji će osobi riješiti sve probleme.
- Manji search volumen, manja konkurencija
2. BUYING KEYWORDI
Oni su kud i kamo kompliciraniji za razumjeti. Njih dijelim u 5 faza.
2.1. Prva faza
Na početku svoje „buying“ faze kupac će u tražilicu upisati ključne riječi kao što su: „Najbolji koferi“
Na ovoj razini kupovne faze osoba nikako ne želi da joj Google na top 5 pozicija izbaci web trgovine. Osoba je tek spoznala svoju potrebu i za početak želi prikupljati informacije o tom što je uopće najbolji kufer. Ispred njega se nalaze još minimalno dvije kupovne faze prije nego što se konačno odluči na kupnju.
Malo je ironično, ali u prvoj fazi buying keyworda osoba je manje vjerojatan kupac nego li je to u drugoj fazi info keyworda.
- Također, ova faza buying keyworda se monetizira CPC načinima.
- Veliki search volumen, velika konkurencija
2.2. Druga faza
Istraživajući informacija kroz prvu fazu, ova osoba je zaključila da želi kupiti Tumi kufer jer joj se on najviše sviđa iz xy razloga. Osoba je prikupila informacije o brendovima kufera. Sada je upoznata sa prednostima i manama najboljih brendova te je zaključila je da želi kupiti Tumi kufer jer ima najbolji dizajn ili pak najviše skladišnog prostora.
Osoba je i dalje u potrazi za informacijama. Kakav Tumi kufer treba? Koji su najbolji, jesu li vrijedni novca ili im je cijena napumpana? Kakvi su za održavanje? Ima li Tumi možda model koji baš meni treba?
- Logika nalaže da ni ovdje nije vrijeme za affiliate link, osoba treba još informacija i malo je vjeroatjno da će izvršiti kupnju u ovoj fazi: Monetizacija i dalje ostaje na CPC metodama.
- Manji search volumen, manja konkurencija
2.3. Treća faza
U ovoj fazi osoba želi konkretne informacije! Nabroji mi 5 kufera i opiši mi svaki od njih, po čemu se oni ističu i zašto baš da kupim neki od tih koje si istaknuo kao najbolje za moj predstojeći odmor u Alpama? Osoba je vrlo blizu toga da postane kupac, ali još uvijek će više cijeniti informaciju nego li ponudu nekog web shopa
- Moglo bi se ovdje nešto ušićarit, past će koja affiliate prodaja… ali i dalje je to CPC u većini slučajeva.
- Još manji volumen, još manja konkurencija
2.4.Četvrta faza
Osoba u top pozicijama na tražilici želi detaljan članak o Tumi x i Tumi y koferu, želi znati zašto izabrati x ili y proizvod i OBAVEZNO želi da ga uputimo na web shop gdje može povoljno kupiti odabrani kufer.
- Ova faza keyworda je blago svakog affiliate programa. Ovdje CPC nema što tražiti, svog čitatelja moramo pravim informacijama odvesti na landing product page!
- Najmanji volumen - najmanja konkurencija
2.5. Peta faza
U slučaju da čitatelja nismo uspjeli uvjeriti da klikne na buy now i izvrši kupovinu, on se vraća na tražilicu i upisuje: „Tumi kufer x najbolja cijena“
Nažalost, mi kao blog ovdje gubimo svaku šansu da od ovog čitatelja dobijemo osobu koja će nam donijeti neki novac. Ova osoba upisala je pojam „Tumi kufer x najbolja cijena“ u tražilicu kako bi dobila informaciju gdje se odabrani kufer može kupiti najpovoljnije.
U petoj fazi bi se trebali nalaziti isključivo web shopovi i servisi tipa jeftinije . hr
Zaključak 1:
Baš svaka nicha koja mi pada na pamet ima potencijal da njoj objavimo po x članaka iz svake od ovih kategorija keyworda, odnosno da pokrijemo svaki od problema našeg potencijalnog čitatelja.
Logičan (prirodan) slijed događa za svaku osobu bi trebao ići ovako:
- Daj mi wiki članak da se informiram
- Daj “why i what…” članke.
- Kada sam prikupio informacije, daj mi još i how to članke da skužim kako i šta trebam raditi.
- Nako toga me polako usmjeri prema tome koji proizvod meni zapravo treba da bi mi olakšao život na određeni način.
Naravno da neće svaki čitatelj prolaziti skupa s nama na siteu kroz sve ove faze… ali Google ih sve vidi, u to sam siguran 100%!
PITANJA :
- Kada si zadnji put na svoj niche website (nebitno je li affiliate ili info) dodao članak za koji SemRush kaže da ima težinu konkurencije 60+?
- Koliko puta si objavio članak iz buying faze 4, a da svoju ekspertizu o toj temi nisi potkerijepio niti info, a kamoli wiki člankom?
- Dodaješ li na svoj site članke koji odgovaraju strukturi kakva je potrebna čitatelju ili dodaješ članke prema easy keywordu koji si pronašao?
Ovako bi ja osobno odgovorio na ta pitanja:
- Nikad
- Jako puno puta
- Nisam bio niti svjestan strukture dok mi to ChatGTP nije prikazao.
ZAKLJUČAK CIJELE PRIČE
Nakon što smo se svi uvjerili u moć AI toolova (ko zna kakvi se sve vrte u pozadini još da ih i ne vidimo) zvuči li vam ovo nevjerojatno: Google kuži da ne optimiziram sadržaj prema svojem korisniku, nego istražujem easy keyworde i nabacujem ih na svoj site u neke približne kategorije gdje bi to moglo pripadati. Osoba koja nas pronađe na Googleu to ne vidi jer nju wiki članak niti ne zanima, ona je već u buying 4 fazi i ona je tu s namjerom.
Naravno da Google to kuži i da nas sve zbog toga kažanjava zato što vidi da nismo nikakvi eksperti za temu nego obični SEO majstori koji su iskopali jako dobar keyword sa malom konkurencijom.
Nekoga kažnjava manje jer je slučajno bolje “uboo” strukturu, a nekog penalizira skroz jer je preočito šta radi i da nije nikakav ekspert za nichu nego je ekspert za SEO.
Je li ovo problem, i ako je, kako ga riješiti?
Prije nego što se krene sa izradom web stranice, potrebno je napraviti kompletnu SEO strukturu web stranice.
Bez obzira što je konkurencija za neki wiki članak 99/100, mi da bi bili ekspreti svoje niche moramo ga imati obrađenog na svom siteu. On jednostavno mora biti tu da bi nas Google gledao kao eksperta. Osim Wiki članka, tako bi trebalo biti i za sve ostale faze.
Nema veze što smo 99% sigurni da taj članak neće nikada doći u top 10, mi ga moramo imati kako bi smo zadovoljili strukturu i pokazali se ekspertima.
I sad mi se na ovo nadovezuje još jedno pitanje: Hoće li me Google penalizirati ako koristim AI za pisanje sadržaja?
Neće te kaznit što koristiš AI, kaznit će te zbog načina na koji ga koristiš… odnosno, kaznit će te ako ga koristiš kao SEO majstor koji je napravio savršen kw research i AI tekstovima savjetuje ljude u nichi o kojoj očito nema pojma!
Da vas čujem, šta mislite? Jeste li SEO eksterti ili niche eksperti u svojim projektima? Je li me AI odvuka u skroz krivom smjeru razmišljanja?