Nedavno sam radio na podizanju jednog sajta, pa sam uporedo sa radom napisao i jedan kraći opis šta sam i zašto radio. Moglo bi nekom možda biti od koristi.
Misija i Vizija
Moje mišljenje je da pre početka projekta bi se trebala odrediti misija i vizija, a na ovo će većina da prevrne očima, kao preseravanje. Ne ulazim previše u dubinu šta i kako, zašto, za koga i koji je format toga. Ja volim da znam zašto nešto pravim i kako ću to da odradim.
Ali na početku da predstavim projekat, u pitanju je prodaja polovnih knjiga preko interneta. Na prvi pogled se odmah vidi da je to orginalna ideja koje se niko pre mene nije dosetio (malo sarkazma nemože da šteti).
Razlog broj jedan zašto ovo radim jeste potreba za diverzifikacijom prihoda, a broj dva je da se bolje upoznam sa sistemom trgovanja. Praćenjem dosta dugo opcija kako ljudi zarađuju pažnju mi je privukla grupa prodavaca polovnih knjiga, imaju dobre marže na ono što prodaju. Naravno kada sajt ojača tu je i opcija razmene linkova sa zainteresovanima.
Ovde moram napomenuti da mi je cilj obezbediti dodatne prihode sa strane. Prodajom polovnih knjiga se nikako ne može obogatiti i to nije posao koji se radi na brzaka. Jedna zanimljivost oko peodaje polovnih knjiga preko interneta je da tu ima dosta fizičkog posla.
Izrada sajta je relativno laka i zahteva oko dve nedelje rada, onako usput - pomalo svaki dan. Sad se dolazi do težeg dela, kako privući posetioce. Ovde iskusni marketari već vide sales funnel, pixsel i neki dobar CRM program .
Međutim ja ću ići drugačijim pravcem, jer imam nešto što drugi nemaju. Vlasnik sam nekoliko sajtova koji pokrivaju različite oblasti i ulavnom ću preko njih ponuditi knjige. Teme su otprilike poljoprivreda, lov, ribolov, hortikultura, kolekcionarstvo, uređenje doma i uređenje doma.
Svaki od sajtova ima manje ili više razvijene Facebook strane, pa će se i tamo dodatno vršiti promocija. U sklopu sajta će biti blog gde ću napisati odreženi prikaz knjige koji bi trebao da se kako tako pozicionira na Googlu i da tako privuče određeni broj zainteresovanih.
nabavka samih knjiga je relativno laka, ljudi se iseljavaju u inostranstvo, neki i umru, rade se preuređenja enterijera. Sve to dovodi povremeno do ponude velikog broja knjiga kojih se neko poželi rešiti na brzinu.
Za prodaju znam da će se slati kao preporučeno pismo, a da će se noac uplaćivati pre slanja knjige. Kartice mi nisu u planu kao način plaćanja, jer će sve funkcionisati kao mali oglasi.
Organizacija posla
Ovo je prva faza kad se još razmišlja kako će se odraditi ompletan projekat. Bez obzira što je ovo neformalni projekat sa strane, postoje neke stavke koje će ga ubrzati i učiniti efikasnijim.
Roadmap je nešto relativno jednostavno, što koriste svi, evo kako to izgleda na Wordpressu ili Joomli . U osnovi to nije neki preterano jak dokument, ali okvirno sadrži sve što treba odraditi i vremenski određeno u kom periodu.
Druga stavka koju koristim pri svakodnevnom radu je kanban . Ovo je već precizno i olakšava da se uvek ima jasan fokus nad dnevnim zadacima. Ekstremno dobra metoda da se odrede prioriteti.
I na kraju ću spomenuti alat trello.com , u kome unosim plan rada prema kanban metodi. Upisuju se svi zadaci koji zahtevaju više od 10 minuta posla i potom se obeležava šta je tačno prioritet.
Odabir domena
Prva stavka kod izrade sajta je odabir domena. Ja se uvek odlučujem za TLD jer mislim da sa njima mogu postići bolje rezultate. Lokalne nacionalne ekstenzije, kao i one egzotične mi nisu interesantne.
Druga stvar je što se ne trudim da uzmem strogo neku frazu koja se traži, ali gledam da bude blago povezana sa oblašću. Verujem da se isplati raditi na stvaranju brenda od sajta na duže staze.
Nisam ni neki pristalica uzimanja fraza koje liče na već postojeće sajtove, jer se na taj način može ostvariti samo maleni uspeh. A plus i nije baš fer prema vlasnicima sajtova koji se delom kopiraju.
Takođe ne uzimam ni opciju prikrivanja identiteta ( WHOIS ), mislim da nije od koristi.
Odabir CMS-a
Kada treba odabrati način kako ću nešto napraviti kod mene postoje dve opcije. To su Joomla i Wordpress , a stvar je da svaki projekat koji radim pokrećem sa drugom stavkom, onako naizmenično.
Prošli sam sajt radio sa Joomlom, tako da ću ovaj sajt praviti sa Wordpressom. Iskreno ne vidim neku značajnu razliku među njima, princip je isti a sve ostalo su nijanse.
Odabir hostinga
Ovo je veoma bitno pitanje sa nekoliko različitih strana. Probao sam nekoliko različitih paketa različitih firmi i na kraju sam se odlučio za dreamwebhosting.net. Ovo ne treba nikako smatrati za reklamu, jer paketi koje nude nisu baš savršeni, a i cene su problematične.
Osnovni razlog koji je prevagnuo za ovaj odabir jeste tehnička podrška, koja ovde odgovara za par sati. Tehničke karakteristike servera su prihvatljive i koristi Cpanel.
Koristim naveći paket za sve sajtove, a uz njega se dobija neki SSL sertifikat u startu. To je ono kao obavezno, ali verujem da će u nekom narednom periodu da postane mnogo obaveznije za dobro rangiranje sajtova.
Ukoliko imate problema sa prikazom zelenog katanca, na sajtu whynopadlock.com možete proveriti gde je problem.
Ono što ne preporučujem za pokretanje sajta su bilo koje varijante besplatnog hostinga.
Instaliranje Wordpressa
Mada u sklopu Cpanela ima opcija da se vrši direktna instalacija skripti, ja sam ipak pristalica da se to ručno odradi. Probao sam pre par godina tu direktnu instalaciju i nisam bio zadovoljan rezultatima.
Prilikom kreiranja baze podataka, a i kasnije tokom instalacije treba ispoštovati sve bezbednosne preporuke. Ovo je posao koji se jednom radi, na primer nema baš potrebe da prefiks za bazu bude WP.
Kao jezik za instalaciju odaberem engleski i to ostavljam kasnije bez promene. Razlog je taj što je lakše pronaći rešenje problema ili neki tutorijal ako tražimo za englesku frazu.
Odabir teme
Mada sajt ima pomalo specifičnu namenu, stvar sam osmislio tako da svaka blog ili news tema može da posluži. Ovaj put će to biti besplatna tema koja ima i opciju da se kupi proširena verzija.
Druga stvar koja je bitna jeste kreiranje child teme. Ovo je obavezno ukoliko podižete novi sajt, posle može da uštedi dosta vremena tokom održavanja. Sam proces izrade chaild teme je relativno prost i ne traje dugo.
Obratite pažnju da sada postoje nove smernice kada je u pitanju izgled chaild teme.
Nakon kreiranja chaild teme pristupam početnom sređivanju, prvi korak je dodavanje fav icon. Potom pravim logo koji bi trebao biti relativno nepoznat, tražim ga među slobodnim materijalom na sajtu pixabay.com . Na tom sajtu nalazim i slike za slider, jer tema koju sam odabrao ima neki na početnoj strani.
Praćenje statistike
Što se ovoga tiče tu koristim samo Google Analytics i Google search console . Koristio sam i neke druge alate za praćenje posećenosti sajtova, ali nisam našao za sada bolje rešenje.
Google Analytics ima nekoliko zgodnih opcija koje nisu u osnovi odmah uključene. Jedna od njih koja se treba dodatno aktivirati jeste praćenje šta posetioci kucaju u polje za pretragu na sajtu Set up Site Search - Analytics Help.
Google search console se aktivira nakon analitike i u njoj mi je najvažnija stvar da ubacim podatak za sitemap.
Postoji mogućnost da se prati šta posetioci kucaju u polje za pretragu. Ovde je uputstvo , kako da to podesite, korisna stavka.
Kreiranje kategorija
Nedavno sam na ovom forumu naišao na priču o organizaciju strukture sajta poput silosa. Ovo se radi pomoću kategorija i veoma je bitna stvar.
Ja ću imati po jednu kategoriju za svaku oblast iz koje ću nuditi knjige na prodaju, a svaka knjiga koja se nađe u ponudi će biti jedan post. Na taj način ću imati precizan opis sa slikama, ipak tu ima dosta pohabanosti, pečata, posveta, savijenih listova i sličnog
Biće i kategorija blog, gde ću u postovima predstavljati knjige sa mogučnošću da kasnije pomoću banera stavim info da li je imam ili nemam u ponudi. Ovde sam ograničen sa brojem tekstova koje mogu mesečno objaviti (pošto je ovo projekat sa strane), ali vremenom bi se toga trebalo nakupiti.
Instaliranje pluginova
Kako je woredpress veoma siromašan sa mogućnostima, neophodno je instalirati neke dodatke koji će ga obogatiti. U principu se trudim da ne bude više od 5 pluginova, međutim kako imam šaren portfolio koristim svega i svačega ( tekst na mom bologu sa predlozima za oluginove u 2017 godini ).
Prvi plugin koji sam instalirao je all in One SEO , koji koristim već godinama. Manje je popularan nego Yoast, ali nisam primetio da ima neke nedostatke u odnosu na njega.
Drugi plugin koji sam instalirao je Contextual Related Posts koji nakon teksta prkazuje slične članke uz jednu malu sličicu. Veoma zgodna stavka da se bounce rate malo popravi.
Treći plugin je Contact Form 7 namenjen za kontakt formu, što je inače bitna stavka celog sistema.
Da bi se malo uticalo i na društvene mreže koristiću Simple Share Buttons Adder . U osnovi malo se oslanjam na društvene mreže, ali bi to trebalo popraviti. Ovaj plugin omogućava da se na relativno lep način ponudi opcija posetiocima da to podele.
Tu će biti i sisitem za komentarisanje Disqus , dobro se pokazao i šteta ga je ne koristiti.
Kako bi se izbele neke nedoumice za FAQ ću koristiti plugin Arconix FAQ .
Na kraju biće dodan i MailPoet Newsletters , ali neće se na njemu preterano radi odmah. Ovaj plugin je namenjen za newsletere, verujem da bi se moglo pokazati korisnim kada se malo nakupu sadržaja.
Greška 404
Ovo je jedna od stavki koja takođe može da pomogne da se smanj bounce rate i poveća zadržavanje posetioca na sajtu. U osnovi se to dosta često zanemari, što je u nekoj meri greška.
Prvo što bi trebalo jeste da se prevede, što svakako lepše izgleda. Zatim tu je opcija da se nešto i doda ispod polja za pretragu, to ide kao prosti HTML kod. Ja sam postavio linkove ka kategorijama, a mogu na primer i tagovi.
Kreiranje stranica
U sklopu sajta je neophodno kreirati nekoliko strana. Ja uglavnom odradim : Politika privatnosti, Uslovi korišćenja, O nama i Kontakt. Ali ovde će biti još nekoliko dodatnih.
Kako će se obavljati nuditi prodaja preko sajta, ovde ću da kreiram i stranu Poručivanje, Plaćanje i Slanje knjiga. Tu će biti dodatno objašnjeno da su knjige polovne i da vrlo verovatno imaju neka oštećenja ili su pohabane.
Mada je u pitanju samo nekoliko stranica potrebno je dosta pažnje da se one odrade bez problema. Ovo posebno važi jer će se preko njiga obavljati trgovina, doduše to će više biti u formi malih oglasa, ali je potrebno što bolje sve objasniti.
Pisanje članaka za sajt
Ovde ne treba biti prepametan i izmišljati toplu vodu. Bitno je videti kako je neke stavke odradila konkurencija, to malo unaprediti i gotovo. Mislim to je lako reći, teže za izvesti.
Naravno da postoji mogućnost da se tekstovi napišu na inovativan način i tako da se zgazi konkurencija. Ali ipak disrupciju, a prepustiti onima koji to znaju izvesti. Ja sam zadovoljan da budem malo iznad proseka.
Pregledanjem sajtova konkurencije uočio sam par propusta. Najveći je svakako u tome što se oni prosto ne zapitaju šta ljude zanima, nego o knjizi napišu nešto samo da se to otalja. Takve su i fotografije koje postavljaju
Prilikom kompletnog rada na članku, kao i na celom sajtu, računa treba voditi o korisnicima.
Naslovi članaka su u stvari samo nazivi knjiga, a u URL sam dodao reč knjiga. Naslovi za postove koji će nuditi to na prodaju će uz naziv knjige imati i reč prodaja.
U sklopu teksta se trudim postaviti jedan podnaslov H2 i bar jedan H3. Što se tiče linkova gledam da bude par internih i bar jedan dobar eksterni (ovo i nije baš najlakše izvesti).
U sklopu članaka sam naveo bitnije podatke o knjigi, kad je izdata, dimenzije, tiraž i slično. Takođe sam naveo i sadržaj knjige, jer je to ono što ljude zanima. Opis samog sadržaja knjige je relativno kratak, to tek trebam videti kako će se pokazati.
Nakon pisanja tekstova obavezno se radi provera da nije došlo do nekih gramatičkih grešaka. Kako je ovo namenjeno ljubiteljima knjiga, sasvim je sigurno da će oni sve što nevalja da uoče.
Fotografije sam sam pravio pomoću aparata Canon 600D i potom sam ih sam obrađivao. Nakon gotovog posla sam postavljao watermark na svaku fotku. Jedan od obaveznih koraka je optimizacija veličine fotke, za to sam koristio imagecompressor.com . Ovaj što sam naveo je samo jedan u nizu, ima ih još dosta online.
Promocija objavljenog članka
Ovo je pomalo osetljivo pitanje, pošto svi imaju neke svoje metode. U osnovi mi je bitno da on bude brzo indeksiran, ali i da ga ljudi vide.
Prvo ga delim na platformi *Google +* , što bi moglo pomalo da iznenadi. Stvar je da mislim kako Google malo češće indeksira sadržaj te mreže, pa da će mi to pomoći za brže indeksiranje, Ovo je samo teorija, ne mogu reći da zaista pomaže.
Deljenje na Facebooku je drugi korak, osim na stranici koja prati sajt ima tu još mesta za deljenje. Prva opcija su mesta gde se okupljaju lovci ili kolekcionari, a druga opcija su mesta gde se okupljaju oni koje zanimaju polovne knjige.
Ostale vidove promocije za sada ne koristim, mada mi Instagram i Pinterest deluju kao dobre opcije.
Testiranje sajta
Kada je sam sajt dobio malo formu, popunio se sadržajem sledi njegovo testiranje. Same testove obavljam na par web adresa koje ću samo nabrojati ovde kao linkove.
developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
search.google.com/test/mobile-friendly
Compare your mobile site speed
Ovo su glavni koji za početak daju dovoljno informacija. Nakon testova sledi doterivanje sajtova tako da se otklone uočeni nedostaci što je više moguće.
Ovde ne treba ići u krajnost, pa previše vreme gubiti na dobijanju što boljih rezultata. Bitno je samo da nema fatalnih grešaka, a što se tiče doterivanja, na tome će se raditi sve dok sajt postoji.
Povezivanje sa zajednicom
zajednica je cilj ovog projekta, ali je to za sada na dugačkom štapu. Cilj je stvaranje brenda gde će određene grupacije korisnika znati da uvek mogu pogledati neke zanimljive stavke- knjige.
Prva opcija će biti omogućavanje komentarisanja pomoću Disqus servisa. Koristim ga na nekim sajtovima i pokazao se kao relatino jednostavan i koristan.
Tu je naravno i opcija kreiranja newssleter grupe, odnosno par grupa prema interesovanjima. Ovo neće biti neka eksplozija, ali nije ni za zanemariti. Koristim plugin od sajta mailpoet.com .
Tu je na takođe i komunikacija putem Fun page na FB, bilo direktnim porukama ili preko kometara. Kako je FB u banani ni ovde ne očekujem neku eksploziju, ali je potrebno naravno ispoštovati svakoga ko se javi.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
I na kraju koje pročitao do kraja, evo link do mog sajta - https://retkeknjige.com/
Ukoliko ima komentara napišite, ukoliko ima pitanja, odgovaram za koji dan na njih (sad odoh na kampovanje, jednostavno je pretoplo biti uz komp).