Sajt za prodaju knjiga

Nedavno sam radio na podizanju jednog sajta, pa sam uporedo sa radom napisao i jedan kraći opis šta sam i zašto radio. Moglo bi nekom možda biti od koristi.

Misija i Vizija

Moje mišljenje je da pre početka projekta bi se trebala odrediti misija i vizija, a na ovo će većina da prevrne očima, kao preseravanje. Ne ulazim previše u dubinu šta i kako, zašto, za koga i koji je format toga. Ja volim da znam zašto nešto pravim i kako ću to da odradim.

Ali na početku da predstavim projekat, u pitanju je prodaja polovnih knjiga preko interneta. Na prvi pogled se odmah vidi da je to orginalna ideja koje se niko pre mene nije dosetio (malo sarkazma nemože da šteti).

Razlog broj jedan zašto ovo radim jeste potreba za diverzifikacijom prihoda, a broj dva je da se bolje upoznam sa sistemom trgovanja. Praćenjem dosta dugo opcija kako ljudi zarađuju pažnju mi je privukla grupa prodavaca polovnih knjiga, imaju dobre marže na ono što prodaju. Naravno kada sajt ojača tu je i opcija razmene linkova sa zainteresovanima.

Ovde moram napomenuti da mi je cilj obezbediti dodatne prihode sa strane. Prodajom polovnih knjiga se nikako ne može obogatiti i to nije posao koji se radi na brzaka. Jedna zanimljivost oko peodaje polovnih knjiga preko interneta je da tu ima dosta fizičkog posla.

Izrada sajta je relativno laka i zahteva oko dve nedelje rada, onako usput - pomalo svaki dan. Sad se dolazi do težeg dela, kako privući posetioce. Ovde iskusni marketari već vide sales funnel, pixsel i neki dobar CRM program .

Međutim ja ću ići drugačijim pravcem, jer imam nešto što drugi nemaju. Vlasnik sam nekoliko sajtova koji pokrivaju različite oblasti i ulavnom ću preko njih ponuditi knjige. Teme su otprilike poljoprivreda, lov, ribolov, hortikultura, kolekcionarstvo, uređenje doma i uređenje doma.

Svaki od sajtova ima manje ili više razvijene Facebook strane, pa će se i tamo dodatno vršiti promocija. U sklopu sajta će biti blog gde ću napisati odreženi prikaz knjige koji bi trebao da se kako tako pozicionira na Googlu i da tako privuče određeni broj zainteresovanih.

nabavka samih knjiga je relativno laka, ljudi se iseljavaju u inostranstvo, neki i umru, rade se preuređenja enterijera. Sve to dovodi povremeno do ponude velikog broja knjiga kojih se neko poželi rešiti na brzinu.

Za prodaju znam da će se slati kao preporučeno pismo, a da će se noac uplaćivati pre slanja knjige. Kartice mi nisu u planu kao način plaćanja, jer će sve funkcionisati kao mali oglasi.

Organizacija posla

Ovo je prva faza kad se još razmišlja kako će se odraditi ompletan projekat. Bez obzira što je ovo neformalni projekat sa strane, postoje neke stavke koje će ga ubrzati i učiniti efikasnijim.

Roadmap je nešto relativno jednostavno, što koriste svi, evo kako to izgleda na Wordpressu ili Joomli . U osnovi to nije neki preterano jak dokument, ali okvirno sadrži sve što treba odraditi i vremenski određeno u kom periodu.

Druga stavka koju koristim pri svakodnevnom radu je kanban . Ovo je već precizno i olakšava da se uvek ima jasan fokus nad dnevnim zadacima. Ekstremno dobra metoda da se odrede prioriteti.

I na kraju ću spomenuti alat trello.com , u kome unosim plan rada prema kanban metodi. Upisuju se svi zadaci koji zahtevaju više od 10 minuta posla i potom se obeležava šta je tačno prioritet.

Odabir domena

Prva stavka kod izrade sajta je odabir domena. Ja se uvek odlučujem za TLD jer mislim da sa njima mogu postići bolje rezultate. Lokalne nacionalne ekstenzije, kao i one egzotične mi nisu interesantne.

Druga stvar je što se ne trudim da uzmem strogo neku frazu koja se traži, ali gledam da bude blago povezana sa oblašću. Verujem da se isplati raditi na stvaranju brenda od sajta na duže staze.

Nisam ni neki pristalica uzimanja fraza koje liče na već postojeće sajtove, jer se na taj način može ostvariti samo maleni uspeh. A plus i nije baš fer prema vlasnicima sajtova koji se delom kopiraju.

Takođe ne uzimam ni opciju prikrivanja identiteta ( WHOIS ), mislim da nije od koristi.

Odabir CMS-a

Kada treba odabrati način kako ću nešto napraviti kod mene postoje dve opcije. To su Joomla i Wordpress , a stvar je da svaki projekat koji radim pokrećem sa drugom stavkom, onako naizmenično.

Prošli sam sajt radio sa Joomlom, tako da ću ovaj sajt praviti sa Wordpressom. Iskreno ne vidim neku značajnu razliku među njima, princip je isti a sve ostalo su nijanse.

Odabir hostinga

Ovo je veoma bitno pitanje sa nekoliko različitih strana. Probao sam nekoliko različitih paketa različitih firmi i na kraju sam se odlučio za dreamwebhosting.net. Ovo ne treba nikako smatrati za reklamu, jer paketi koje nude nisu baš savršeni, a i cene su problematične.

Osnovni razlog koji je prevagnuo za ovaj odabir jeste tehnička podrška, koja ovde odgovara za par sati. Tehničke karakteristike servera su prihvatljive i koristi Cpanel.

Koristim naveći paket za sve sajtove, a uz njega se dobija neki SSL sertifikat u startu. To je ono kao obavezno, ali verujem da će u nekom narednom periodu da postane mnogo obaveznije za dobro rangiranje sajtova.

Ukoliko imate problema sa prikazom zelenog katanca, na sajtu whynopadlock.com možete proveriti gde je problem.

Ono što ne preporučujem za pokretanje sajta su bilo koje varijante besplatnog hostinga.

Instaliranje Wordpressa

Mada u sklopu Cpanela ima opcija da se vrši direktna instalacija skripti, ja sam ipak pristalica da se to ručno odradi. Probao sam pre par godina tu direktnu instalaciju i nisam bio zadovoljan rezultatima.

Prilikom kreiranja baze podataka, a i kasnije tokom instalacije treba ispoštovati sve bezbednosne preporuke. Ovo je posao koji se jednom radi, na primer nema baš potrebe da prefiks za bazu bude WP.

Kao jezik za instalaciju odaberem engleski i to ostavljam kasnije bez promene. Razlog je taj što je lakše pronaći rešenje problema ili neki tutorijal ako tražimo za englesku frazu.

Odabir teme

Mada sajt ima pomalo specifičnu namenu, stvar sam osmislio tako da svaka blog ili news tema može da posluži. Ovaj put će to biti besplatna tema koja ima i opciju da se kupi proširena verzija.

Druga stvar koja je bitna jeste kreiranje child teme. Ovo je obavezno ukoliko podižete novi sajt, posle može da uštedi dosta vremena tokom održavanja. Sam proces izrade chaild teme je relativno prost i ne traje dugo.

Obratite pažnju da sada postoje nove smernice kada je u pitanju izgled chaild teme.

Nakon kreiranja chaild teme pristupam početnom sređivanju, prvi korak je dodavanje fav icon. Potom pravim logo koji bi trebao biti relativno nepoznat, tražim ga među slobodnim materijalom na sajtu pixabay.com . Na tom sajtu nalazim i slike za slider, jer tema koju sam odabrao ima neki na početnoj strani.

Praćenje statistike

Što se ovoga tiče tu koristim samo Google Analytics i Google search console . Koristio sam i neke druge alate za praćenje posećenosti sajtova, ali nisam našao za sada bolje rešenje.

Google Analytics ima nekoliko zgodnih opcija koje nisu u osnovi odmah uključene. Jedna od njih koja se treba dodatno aktivirati jeste praćenje šta posetioci kucaju u polje za pretragu na sajtu Set up Site Search - Analytics Help.

Google search console se aktivira nakon analitike i u njoj mi je najvažnija stvar da ubacim podatak za sitemap.

Postoji mogućnost da se prati šta posetioci kucaju u polje za pretragu. Ovde je uputstvo , kako da to podesite, korisna stavka.

Kreiranje kategorija

Nedavno sam na ovom forumu naišao na priču o organizaciju strukture sajta poput silosa. Ovo se radi pomoću kategorija i veoma je bitna stvar.

Ja ću imati po jednu kategoriju za svaku oblast iz koje ću nuditi knjige na prodaju, a svaka knjiga koja se nađe u ponudi će biti jedan post. Na taj način ću imati precizan opis sa slikama, ipak tu ima dosta pohabanosti, pečata, posveta, savijenih listova i sličnog

Biće i kategorija blog, gde ću u postovima predstavljati knjige sa mogučnošću da kasnije pomoću banera stavim info da li je imam ili nemam u ponudi. Ovde sam ograničen sa brojem tekstova koje mogu mesečno objaviti (pošto je ovo projekat sa strane), ali vremenom bi se toga trebalo nakupiti.

Instaliranje pluginova

Kako je woredpress veoma siromašan sa mogućnostima, neophodno je instalirati neke dodatke koji će ga obogatiti. U principu se trudim da ne bude više od 5 pluginova, međutim kako imam šaren portfolio koristim svega i svačega ( tekst na mom bologu sa predlozima za oluginove u 2017 godini ).

Prvi plugin koji sam instalirao je all in One SEO , koji koristim već godinama. Manje je popularan nego Yoast, ali nisam primetio da ima neke nedostatke u odnosu na njega.

Drugi plugin koji sam instalirao je Contextual Related Posts koji nakon teksta prkazuje slične članke uz jednu malu sličicu. Veoma zgodna stavka da se bounce rate malo popravi.

Treći plugin je Contact Form 7 namenjen za kontakt formu, što je inače bitna stavka celog sistema.

Da bi se malo uticalo i na društvene mreže koristiću Simple Share Buttons Adder . U osnovi malo se oslanjam na društvene mreže, ali bi to trebalo popraviti. Ovaj plugin omogućava da se na relativno lep način ponudi opcija posetiocima da to podele.

Tu će biti i sisitem za komentarisanje Disqus , dobro se pokazao i šteta ga je ne koristiti.

Kako bi se izbele neke nedoumice za FAQ ću koristiti plugin Arconix FAQ .

Na kraju biće dodan i MailPoet Newsletters , ali neće se na njemu preterano radi odmah. Ovaj plugin je namenjen za newsletere, verujem da bi se moglo pokazati korisnim kada se malo nakupu sadržaja.

Greška 404

Ovo je jedna od stavki koja takođe može da pomogne da se smanj bounce rate i poveća zadržavanje posetioca na sajtu. U osnovi se to dosta često zanemari, što je u nekoj meri greška.

Prvo što bi trebalo jeste da se prevede, što svakako lepše izgleda. Zatim tu je opcija da se nešto i doda ispod polja za pretragu, to ide kao prosti HTML kod. Ja sam postavio linkove ka kategorijama, a mogu na primer i tagovi.

Kreiranje stranica

U sklopu sajta je neophodno kreirati nekoliko strana. Ja uglavnom odradim : Politika privatnosti, Uslovi korišćenja, O nama i Kontakt. Ali ovde će biti još nekoliko dodatnih.

Kako će se obavljati nuditi prodaja preko sajta, ovde ću da kreiram i stranu Poručivanje, Plaćanje i Slanje knjiga. Tu će biti dodatno objašnjeno da su knjige polovne i da vrlo verovatno imaju neka oštećenja ili su pohabane.

Mada je u pitanju samo nekoliko stranica potrebno je dosta pažnje da se one odrade bez problema. Ovo posebno važi jer će se preko njiga obavljati trgovina, doduše to će više biti u formi malih oglasa, ali je potrebno što bolje sve objasniti.

Pisanje članaka za sajt

Ovde ne treba biti prepametan i izmišljati toplu vodu. Bitno je videti kako je neke stavke odradila konkurencija, to malo unaprediti i gotovo. Mislim to je lako reći, teže za izvesti.

Naravno da postoji mogućnost da se tekstovi napišu na inovativan način i tako da se zgazi konkurencija. Ali ipak disrupciju, a prepustiti onima koji to znaju izvesti. Ja sam zadovoljan da budem malo iznad proseka.

Pregledanjem sajtova konkurencije uočio sam par propusta. Najveći je svakako u tome što se oni prosto ne zapitaju šta ljude zanima, nego o knjizi napišu nešto samo da se to otalja. Takve su i fotografije koje postavljaju

Prilikom kompletnog rada na članku, kao i na celom sajtu, računa treba voditi o korisnicima.

Naslovi članaka su u stvari samo nazivi knjiga, a u URL sam dodao reč knjiga. Naslovi za postove koji će nuditi to na prodaju će uz naziv knjige imati i reč prodaja.

U sklopu teksta se trudim postaviti jedan podnaslov H2 i bar jedan H3. Što se tiče linkova gledam da bude par internih i bar jedan dobar eksterni (ovo i nije baš najlakše izvesti).

U sklopu članaka sam naveo bitnije podatke o knjigi, kad je izdata, dimenzije, tiraž i slično. Takođe sam naveo i sadržaj knjige, jer je to ono što ljude zanima. Opis samog sadržaja knjige je relativno kratak, to tek trebam videti kako će se pokazati.

Nakon pisanja tekstova obavezno se radi provera da nije došlo do nekih gramatičkih grešaka. Kako je ovo namenjeno ljubiteljima knjiga, sasvim je sigurno da će oni sve što nevalja da uoče.

Fotografije sam sam pravio pomoću aparata Canon 600D i potom sam ih sam obrađivao. Nakon gotovog posla sam postavljao watermark na svaku fotku. Jedan od obaveznih koraka je optimizacija veličine fotke, za to sam koristio imagecompressor.com . Ovaj što sam naveo je samo jedan u nizu, ima ih još dosta online.

Promocija objavljenog članka

Ovo je pomalo osetljivo pitanje, pošto svi imaju neke svoje metode. U osnovi mi je bitno da on bude brzo indeksiran, ali i da ga ljudi vide.

Prvo ga delim na platformi *Google +* , što bi moglo pomalo da iznenadi. Stvar je da mislim kako Google malo češće indeksira sadržaj te mreže, pa da će mi to pomoći za brže indeksiranje, Ovo je samo teorija, ne mogu reći da zaista pomaže.

Deljenje na Facebooku je drugi korak, osim na stranici koja prati sajt ima tu još mesta za deljenje. Prva opcija su mesta gde se okupljaju lovci ili kolekcionari, a druga opcija su mesta gde se okupljaju oni koje zanimaju polovne knjige.

Ostale vidove promocije za sada ne koristim, mada mi Instagram i Pinterest deluju kao dobre opcije.

Testiranje sajta

Kada je sam sajt dobio malo formu, popunio se sadržajem sledi njegovo testiranje. Same testove obavljam na par web adresa koje ću samo nabrojati ovde kao linkove.

developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

search.google.com/test/mobile-friendly

Compare your mobile site speed

tools.pingdom.com

www.webpagetest.org

Ovo su glavni koji za početak daju dovoljno informacija. Nakon testova sledi doterivanje sajtova tako da se otklone uočeni nedostaci što je više moguće.

Ovde ne treba ići u krajnost, pa previše vreme gubiti na dobijanju što boljih rezultata. Bitno je samo da nema fatalnih grešaka, a što se tiče doterivanja, na tome će se raditi sve dok sajt postoji.

Povezivanje sa zajednicom

zajednica je cilj ovog projekta, ali je to za sada na dugačkom štapu. Cilj je stvaranje brenda gde će određene grupacije korisnika znati da uvek mogu pogledati neke zanimljive stavke- knjige.

Prva opcija će biti omogućavanje komentarisanja pomoću Disqus servisa. Koristim ga na nekim sajtovima i pokazao se kao relatino jednostavan i koristan.

Tu je naravno i opcija kreiranja newssleter grupe, odnosno par grupa prema interesovanjima. Ovo neće biti neka eksplozija, ali nije ni za zanemariti. Koristim plugin od sajta mailpoet.com .

Tu je na takođe i komunikacija putem Fun page na FB, bilo direktnim porukama ili preko kometara. Kako je FB u banani ni ovde ne očekujem neku eksploziju, ali je potrebno naravno ispoštovati svakoga ko se javi.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

I na kraju koje pročitao do kraja, evo link do mog sajta - https://retkeknjige.com/

Ukoliko ima komentara napišite, ukoliko ima pitanja, odgovaram za koji dan na njih (sad odoh na kampovanje, jednostavno je pretoplo biti uz komp).

7 Likeova

Prošlo je neko vreme, da se ne lažemo zaboravio sam na ovau temu. Ali na sajtu sam radio i radim, pa da napišem ponešto, možda nekom bude zanimljivo.

Ovo je i dalje na hobi nivou, tako da sajt nema neki ludački rast.

Što se tiče sajta, njega sam prvo razvijao ručno do neke tačke dok se nije pokazao kao održiv MVP. Nakon toga sam odradio reorganizaciju i instalirao plugin Woocommerce. Za knjige pravim predstavljanje na kategoriji Blog, a ako imam knjigu na stanju postavljam tu i baner koji zainteresovane posetioce preusmerava na prodajnu stranu.

Što se tiče slanja knjiga ideja je bila da kupci uplate novac pre slanja, a da ja šeljem kao preporučeno pismo bez naplate poštarine. Međutim pokazalo se da je plaćanje pouzećem ipak kupcima zanimljivije, bez obzira što na cenu knjige moraju ddati za poštarinu dodatno 2,5 eura (300 dinara).

Nabavka knjiga ide po principu kako stignem i gde stignem, samo da je jeftino, cilj mi je da imam oko 100 knjiga na stanju. Ali je realno oko 50 uvek u ponudi, jer koliko nabavim toliko i prodam.

Organizacija posla

Knjige kad nabavljam slažem na gomilu da ih ima 10-tak, pa nakon toga ih fotografišem za sajt. To sve odradim i obradim da bude spremno za postavljanje.

Po sistemu kanban pravim spisak kojim ću redosledom postavljati knjige, te kako koja dođe na red predstavljam je u kategoriji Blog. Ideja je bila (a i dalje jeste) da knjige predstavim i kreiram prodajnu stranicu, pa kad se proda te strane ostanu na sajtu.

Kad knjigu ponovo nabavim samo je dodam na brojno stanje u sklopu Woocommerca. Međutim nisam dobro predvidio koliko je naslova izdato za te teme, pa ih još uvek predstavljam. Mada se dešava da nabavim i neku koja je već predstavljena.

Odabir domena, CMS-a i hostinga

Ovde nemam baš mnogo šta reći, koristim za ovaj sajt Wordpress ali bi i Joomla sasvim dobro odradila posao. Domen je .com i mislim da tu nisam mnogo pogrešio.

Hosting je bitno uzeti pouzdan sa dobrom tehničkom podrškom, a kao što sam u prethodnoj poruci napisao treba preskočiti besplatne domene i hostinge.

Praćenje statistike

u osnovi koristim ono što sam naveo u prethodnoj poruci. Međutim moram napomenuti da ću uskoro morati da pređem na GA4 je Google prestaje sa podrškom za ovu statistiku koju sad koristim.

Pluginovi

Dodao sam Woocommerce, a odustao od Arconix FAQ.

Nisam se ni malo potrudio oko newslettera i komentara. Mada ti segmenti mogu imati značajnu ulogu u povećanju vidljivosti ( a samim tim i prodaje).

Pisanje članaka

Uglavnom sam ih uniformisao do sada, pa svi imaju istu struktutu. To omogućava posetiocima da lako dođu do podataka koji ih zanimaju, da ne moraju na svakom članku previše tražiti gde šta piše.

Promocija objavljenog članka

Kad objavim članak ili prodajnu strenu, odlazi u serch console i tamo pokrećem zahtev da Google što pre indesira to što sam objavio.

Takođe najčešće to objavim na Twitteru, a povremeno i na FB. Od instagrama i Pinteresta za sada ništa, bar što se tiče promocije članaka i knjiga.

Testiranje sajta

I dalje povremeno radim određene testove i popravljam određene greške. Kako to nije glavni projekat ne dobija punu pažnju, pa na njemu uvekm ima šta još da se popravlja i unapređuje.

Što se tiče zarade ona varira u zavisnosti od prodaja. Kad se desi da imaju vezane prodaje, pa neko skonta da može kupiti više knjiga i platiti jednu poštarinu to je super.

Što se tiče kvaliteta knjiga koje se kupuju tu nemam pojma. Mislim na kvalitet teme knjige, ne na tehničko stanje. Za neke knjige sam misluo da su preskupe i da to nikog ne zanima, pa je otišlo, dok ih ima koje su povoljne i zanimljive a i dalje stoje na gomili.

Za naredni period

Što se tiče nekih daljih planova, za sad je cilj da napunim to da ima 100 knjiga na stanju, pa ću raditi na nekom tehničkom unapređenju.

Takođe polako radim na preusmeravanju sa drugih mojih sajtova prema kategorijama knjiga. Ovo sam počeo nedavno pa nema nekih značajnijih rezultata.

Za kraj samo jedan link, objašnjeno je šta je MVP, jer je to bitna stavka pa da se početnici malo sa tim upoznaju.

http://inkubator.biz/minimalni-odrzivi-proizvod-mvp/

2 Likeova

Nekoliko savjeta:

  1. za komentare postavi Facebook komentare.
  2. obavezno uvedi ocjenjivanje proizvoda sa zvjezdicama

Ovo istakni na stranici. Očito to nigdje nemaš napisano, a trebalo bi biti očito i poznato ljudima.

1 Like

Moraš imati opciju da ti prikazuje samo knjige na stanju.

1 Like