[Tutorial] Želiš da zaradiš na internetu? Ali stvarno?

Dosta ti je kliktanja na reklame, ispunjavanje anketa i sličnih gluposti?

Uzmi stvar u svoje ruke! Novac se ne zarađuje preko noći. Izgradi svoju budućnost na čvrstim temeljima, kamen po kamen.

Da ne ostane samo na rečima, ovim tekstom ću ti pokazati kako da stvoriš zdravu osnovu svog „internet biznisa“. Na kraju ću ti dati listu izvora koje treba da pročitaš jer će ti mnogo pomoći da uradiš ono što želiš – da zaradiš.

Ovde neću pisati o detaljnim načinima zarade “korak po korak”. To je na tebi da saznaš i naučiš (internet je pun tekstova na ovu temu) a kasnije i da ih primeniš. Ono što piše u ovom tekstu su samo smernice na koji bi način trebalo da razmišljaš. Prateći ih naučićeš osnove zarađivanja na internetu. Naučićeš da prepoznaš dobre informacije i kako da postavljaš prava pitanja. Na kraju teksta očekuju te i linkovi do možda najkorisnijih izvora informacija na domaćem webu kada je u pitanju zarada na internetu. Dakle, krenimo…

Čak i najduže putovanje počinje jednim korakom

Moraš da se informišeš o trenutno dostupnim mogućnostima. Čitaj, informiši se i sagledaj gde se realno nalaziš. U ovom trenutku se nalaziš u stadijumu da znaš da je moguće zaraditi preko interneta ali neznaš kako.

Vrlo je važno da si svestan činjenice da je za zaradu na internetu potreban rad. Težak rad, puno učenja i mnogo odricanja. Ovo je posao kao i svaki drugi. Ako se ne trudiš i ne radiš na sebi jedino čemu možeš da se nadaš je „fizikalisanje za male pare“. Siguran sam da to ne želiš.

Dobra stvar je, kada je zarada na internetu u pitanju, što možeš početi da zarađuješ uz malo ili čak bez ikakvog ulaganja novca. Osnovno ulaganje je vreme. Vreme da nešto naučiš, vreme da nađeš način da ono što znaš iskoristiš i naplatiš.

Potreban ti je cilj

Definiši šta želiš da postigneš – postavi cilj i definiši gde se sada nalaziš u odnosu na njega. Vodi računa da cilj ne sme biti previše opširan. I neka bude realan.

Jedan primer opširnog i nedovoljno definisanog cilja – „Napraviću sajt i mlatiću pare“. A sad da te pitam: „Kakav sajt? Kako ćeš da mlatiš pare?“, da li bi znao šta da mi odgovoriš? Verovatno ne.

Sad kad znaš šta je pogrešno, vreme je da naučiš šta je dobro. Naravno, potrebno je istražiti da li nešto ima prođu pre nego što se odlučiš. Jedan primer bolje definisanog cilja bi bio „Napraviću sajt na kome ću prodavati luksuzne kućice za male pse koji žive u stanu i ostvarivati minimalnu mesečnu zaradu od 300 evra.“

Sada definiši kako ćeš doći do postavljenog cilja. Pretpostavićemo da si se za internet zaradu odlučio jer nemaš novca. Kako ćeš onda da ispuniš svoj cilj? Imaš li neku ideju? Što bolje prepoznaš koji su ti koraci potrebni da bi taj cilj ostvario, biće ti lakše.

Primer: Treba nabaviti alat (ako ga nemaš), prostor gde ćeš praviti kućice, repromaterijal, isporuka. Odlučiti na koji način vršiti promociju, da li će to biti putem društvenih mreža ili ćeš napraviti sajt na kom ćeš predstaviti svoje proizvode. Ako praviš sajt, moraš zakupiti domen i hosting, obezbediti sadržaj za sajt, naći načina da dovedeš posetu na sajt, … Ako su to društvene mreže, najčešće Facebook i Instagram, moraš otvoriti naloge, obezbediti sadržaj, dovući ciljnu grupu na te profile/stranice/grupe,…

Osmisli biznis model

Osnovni način zarade na internetu je prodaja. Bilo da je to prodaja fizičkih ili digitalnih proizvoda, ili čak usluga. Sve se vrti oko toga da je nekome nešto potrebno i da je spreman da izdvoji određenu sumu novca da bi to i dobio. Iz istog razloga će neko i platiti „luksuznu kućicu za malog psa koji živi u stanu“. Gde postoji tražnja, brzo se dođe i do ponude, budi ti taj koji daje ponudu.

Već smo utvrdili da nemaš novac a za proizvodnju kućica ti je potrebna neka određena suma za uložiti. Možda ne bi bilo loše da preskočimo taj korak, zašto bi se zamarao proizvodnjom? Nisi o tome razmišljao? Trebalo bi!

Izbaci iz jednačine ono što ti ne odgovara i iskoristi prednosti koje imaš.

Zašto neko drugi ne bi proizvodio a ti samo da prodaješ? Definitivno bolje zvuči. Možeš da prodaješ za procenat (affiliate) ili čak da gradiš svoj brend i zapravo preprodaješ (dropshiping). Ovi modeli zarade su sasvim legitimni i široko prihvaćeni, ne samo na internetu.

Zar i taj neko ko proizvodi ne radi promociju svojih proizvoda? Logično pitanje. Verovatno radi ali je pitanje da li se promoviše na pravim mestima. Zapravo, iznenadio bi se koliko ljudi nije edukovano o marketingu i na koji način ga treba sprovesti.Najčešće je promocija loše organizovana i ne radi se na pravi način. Ovde ti uskačeš! Odradi dobru promociju, skupi ljude koje interesuje ono što nudiš i prodaj uz proviziju. Zvuči tako lako i jednostavno, zar ne?

Popuni praznine

Uvek će nešto nedostajati. Malopre sam spomenuo novac. Ali to nije jedino što može nedostajati. Može nedostajati znanje. To se rešava nalaženjem relevantnih informacija i učenjem. A nekad će zafaliti još jedna glava ili još jedan par ruku. Šta ćeš, ili plati radnika ili nađi partnera. Ako stvarno želiš da uspeš, naći ćeš već neko rešenje.

Neke stvari se mogu isplanirati a neke moraš rešavati u hodu. Gde god da zaškripi, internet kao izvor informacija je tu. Iskoristi ga!

Stvori (izgradi) zajednicu

Ono što je svakom tekstu o zaradi zajedničko su ljudi kojima ćete prodati svoj proizvod. Bez ljudi sve staje. Možeš da napraviš remek delo ali ako niko nezna za njega, kao i da ne postoji.

Jesi li čuo za „50 nijansi sive“? Naravno da jesi. Onaj ko nije upućen misli da je popularnost navedenog došla preko noći. Nije tačno. Popularnost se gradila vremenom. U ovom tekstu je upravo taj slučaj dobro obrađen. U svemu tome nameće se jedna nepobitna činjenica – zajednica . Zajednica koja je jedva čekala da se knjiga objavi. Kako je kritična masa brzo dostigla svoj vrhunac, stvorio se talas viralnosti koji je roman vinuo u nebesa. Iako isti nema neku literalnu vrednost. Odlična lekcija iz marketinga koja odgovara na osnovno pitanje: „Kome da prodam?“.

Izgradnja zajednice je alfa i omega finansijskog uspeha velikog broja ljudi koji zarađuju preko interneta. Čak i na ovom forumu možeš naći informacije o tome, pogledaj npr. ovu temu: [Tutorial] Moj put do $100 dnevno putem Facebook Instant Articles

Zahvaljujući društvenim mrežama, stvaranje zajednice je maksimalno uprošćeno. Ono što je najvažnije – daj zajednici vrednost a ona će ti višestruko vratiti.

Zajednica smanjuje zavisnost od velikih varijabilnih faktora kao što su algoritmi vodećih pretraživača ili promena cene oglašavanja. Nikako nemojte u ovo ulaziti stihijski, obiće vam se o glavu. Informišite se na koji način funkcionišu zajednice. Možda je najlakše za početak krenuti sa Facebook-om. Ali to ne znači i da je on najbolji za tvoj posao i/ili da tu treba i da se zaustaviš.

Marketing

O marketingu se pišu knjige. Ja ću pokušati da ti ga predstavim što jednostavnije i što sažetije kako bi shvatio koliko je on značajan. Za sve ostalo tu je Google.

Za nekoga je MARKETING = REKLAME. To nije tačno. Reklame su samo jedan deo marketinga. Ako si stvorio zajednicu, pola posla si već odradio. Ako praviš i sajt, nije dovoljno samo da ga napraviš, moraš da odradiš SEO, da izgradiš veze sa sajtovima iz iste ili slične oblasti za koju si se opredelio. Pri tome ne mislim samo na linkove, moraju te videti ili kao autoritet iz oblasti ili kao tačno i efikasno rešenje nekog problema.

Pri izradi i sprovođenju marketing strategije vodi se parolom „Klijent/kupac je kralj“. Rezimirano, svodi se na korisnički doživljaj. Moraš klijentu predstaviti svoj proizvod/uslugu u najboljem svetlu, omogući mu da sazna kako je zapravo taj proizvod/usluga koji ti prodaješ ono što rešava njegov problem. Omogući klijentu da iz saradnje izvuče maksimum, i ukoliko proizvod to zahteva, pružiti mu naknadnu korisničku podršku. Naravno, naplati srazmerno svojoj usluzi.

Kupac je kralj sve dok zarađuješ, ukoliko to nije slučaj, tj. gubiš novac, onda definitivno nešto ne radiš kako treba. U takvoj situaciji moraš sagledati svoju ponudu od početka do kraja i saznati gde „škripi“. Nekada se desi da je problem zapravo u klijentu. Dešava se i to. Harikiram – po Paretovom pravilu 20 % kupaca ti može napraviti 80 % problema.

Marketing je reka po kojoj možeš plivati ili izgraditi splav i ploviti na njemu. U svakom slučaju, situacija može brzo da se promeni a ti iznova moraš da se boriš da ostaneš na pravcu koji si zauzeo ili ćeš iskoristiti snagu reke da te dovede do tvog cilja.

Čitaj između redova

Tokom vremena, na internetu ćeš naići na veliki broj saveta i tutorijala kako da nešto uradiš, bilo u vezi marketinga, bilo u vezi prodaje ili nečeg totalno trećeg. Koliko god bili detaljni u opisivanju svojih metoda, one ne rade podjednako kod svakog. Mislim da neću pogrešiti u proceni kad kažem da od 100 ljudi koji isprobaju neku metodu, ona će raditi kod njih dvoje, troje. Na tebi je da pažljivo čitaš i da ih isprobaš. Ako vidiš da ne ide, izvuci suštinu, dodaj ono što primećuješ da fali i pokušaj ponovo.

Najveći problem je, zapravo, što ljudi koji pišu ta upustva i metode smatraju da se neke stvari u onome što njima donosi zaradu podrazumevaju. I zato preskoče tu stavku u svom tutorijalu. A ono što fali „to devojci sreću kvari“.

Najkorisniji izvori na domaćem webu

Ovde ću navesti isključivo sadržaje na domaćim jezicima. Onaj ko želi da uči i napreduje, nakon što ih iščita, vrlo lako može da nađe detaljnije informacije na stranim jezicima.

Imaj u vidu da su neki tekstovi stariji i da možda ne odražavaju u potpunosti „stanje na terenu“.


www.istokpavlovic.com/blog/
www.internetzarada.org/showthread.php?tid=7049
https://www.mojafirma.rs , nažalost, sadržaj nije ažuriran 2 godine ali je pun korisnih informacija

Linkovao bih i blog Jelene Radovanović “Može i ovako” ali je isti, nažalost, ugašen. Uz malo truda možda uspeš da nađeš njene tekstove u bespuću interneta ili na https://web.archive.org

Za sve ostalo tu je čika Google.

Srećno!

Šta drugo da ti kažem a da ima smisla posle ovog teksta? Odaberi jednu oblast koja ti se sviđa. Čitaj, uči, testiraj i isprobavaj. Vidi šta ti najbolje pasuje. Ako misliš da možeš da poboljšaš, poboljšaj i nikad ne odustaj!

A sada reci, da li ti je ovaj tekst makar malo pomogao?

***Napomena: Slike korišćene u postu su preuzete sa https://pixabay.com/

Ako je ovo tutorial ja sam avion! bzzzzzzz

Bzzzz
I ode avion.
Šalim se :smile:

Ovo je više za početnike. Ko ima strpljenja da pročita ovaj tekst, pročitaće i bar nešto sa linkova koji su dodati na kraju.
Ovakav pristup ima više efekta nego da kažeš početniku “Uči i radi na sebi”.
Sa jedne strane ga edukuješ a sa druge menjaš mindset.