Direktna prodaja oglasnog prostora

Žale se ljudi, a ponajprije kolege webmasteri i vlasnici stranica, često po forumu(ima) i medijima kako je online tržište oglašavanja u Hrvatskoj još uvijek malo i nerazvijeno, kako se u internet oglašavanju ne okreću znatne sume, a činjenica je da nas čak i mala Slovenija po tom pitanju “šije”.

neminovno je da će boom u oglašavanju uslijediti u narednim godinama, zapravo kada se pogleda porast u prošloj godini slobodno možemo reći da je već počeo i da će udio u oglašavanju na Internetu u sveukupnom marketinškom kolaču u Hrvatskoj ove godine sigurno nadići magičnu granicu od tih tričavih 1% (primjerice u UK on već iznosi 15%!!!).

dobro, to manje više svi znamo, no postavlja se pitanje koji je uzrok takvog, u usporedbi s zemljama s kojima se uvijek volimo uspoređivati, slabog stanja.

  1. Je li to neosvještenost oglašivača o potrebi oglašavanja na internetu?
    Jesu li to slabi marketinški budžeti naših kompanija?
  2. je li to monopol i namještanje poslova određenih advertising agencija?
  3. Je li možda uzrok mali broj Hrvata online, visoka davanja za usluge ISP-ova? nedovoljan broj power surfera? malo tržište?
  4. Da li su možda tome kriva i skromna ulaganja u online servise, web stranice i usluge?

vjerovatno svaki od sljedećih argumenata u određenoj mjeri stoji dakle “sve pomalo”… pa krenimo redom:

  1. Nezainteresiranost oglašivača za Internet kao medij je kod nas još uvijek velik problem pogotovo jer je glavnina velikih korporacija orjentirana na televiziju i njoj samoj vjeruje. Ipak svjedoci smo da to posljednjih godina nije baš sasvim tako i vidimo da se velike firme pogotovo telekomunikacijski divovi poput T-coma VIP-a oglašavaju doslovno svugdje na HR webu pa i na FB-u. Čak i one manje firme pronalaze svoje online niše jer se za manje novce na Internetu ipak mogu vrlo dobro ciljano promovirati.

  2. Ovo je argument kojeg ističe Nenad Bakić i to je sigurno dobrim dijelom istina. Nekoliko velikih agencija, kojima internet nije primarna domena poslovanja, kontroliraju glavninu marketinškog kolača i imaju dealove s određenim većim portalima.

  3. Znatna penetracija DSL-a, kabelskog i UMTS pristupa još nije uspjela nadomjestit dial-up, ali je činjenica da je broj korisnika neta više nego dovoljan, a ja bih čak rekao i zadovoljavajuć s obzirom na druge slične nam zemlje.

  4. ulaganja u online sadržaje su sigurno bolna točka i ima jako puno prostora za napredak, ali ako usporedimo situaciju na HR webu, primjerice naše najposjećenije portale i servise s onim austrijskim ili slovenskim, kvalitativna razlika je NEZAMJETNA, dapače… barem što se tiče najposjećenijih, top stranica… pa očito problem nije u vrhu, mešu najjačima, nego u onom “srednjem i nižem staležu”

Dakle koji je moj zaključak? Više zasigurno nije presudan ni jedan od gornjih faktora…Problem leži u nama - webmasterima i vlasnicima stranica. Kao što bi rekao Balašević: “Krivi smo mi”.

Svima je jasno da se bez direktne “nazovi-pokucaj-pozvoni-pitaj-povuci-za-rukav” prodaje nemože bilo što ozbiljnije pokrenuti. Tog se ne treba sramiti ni bojati, svi najveći su tako kretali… naročito u već opisanim uvijetima koji vladaju kod nas. dakle svakom bi odavno trebalo biti jasno da ako niste među prvih 10-15 na gemiusu teško da će vas itko pitati za zakup oglasnog prostora.

Klima se danas promijenila, svi znaju za Internet, a počinju biti i svjesni njegovih mogućnosti. mnogima je i stvar prestiža sama činjenica da se online oglašavaju (kao i mnoge druge stvari u Hrvata), mnogi ni ne mare koliko novca ostavljaju za online oglašavanje (i za to ima gro primjera)…

Prema tome, svi online poduzetnici koji imaju kvalitetne odjele prodaje i ljude koji znaju prodati prostor ili sponzorstvo, što je da se razumijemo ponekad prilično zahtjevan posao, uvelike profitiraju. Često je to neću reći bez pokrića, ali recimo na vrlo skromnim osnovama; projektima i webovima. A sigurno nikad nije bilo lakše prodati online oglasni prostor nego danas.

O tome je govorio na Web.Startu Tomislav Car, a njegov projekt je najbolji primjer za to… što se može napraviti s ne nužno kvalitetnom izvedbom i sadržajem, ali prisutnim prodajnim vještinama.

Dovoljno je pogledati i Bakićeve stranice poput CentarNekretnina i sl… u koje on istinabog enormno ulaže, ali recimo konkretno taj CN ne dominira ni u jednom tržišnom segmentu, niti po posjećenosti, a ipak pronalaze oglašivače koji čak nemaju apsolutno nikakvih dodirnih točaka s tematikom sajta.

S obzirom da vidim da i na forumu ima nekolicina ljudi s već “poluozbiljnim” sajtovima (ovo je kompliment, nikako kritika) moj prijedlog je sljedeći: JOŠ VIŠE SE ORJENTIRATI NA PRODAJU. Pronaći i angažirati ljude koji samo to rade, platiti ih, potaknuti ih postotcima od učinka, to je sigurna investicija u svakom pogledu. Ukoliko si to pojedini webmasteri iz razumljivih razloga nemogu priuštiti, zašto se ne organizirati i udružiti i zajedno naći ljude koji će to za njih raditi? Pa taman osnovali i svojevrsnu novu agenciju… jer osim neozbiljnog i pasivnog Httpoola koji spisak “svojih” medija neobnavlja godinama, takva kod nas praktički ne postoji…

Mislim da nedostaje poduzetničkog duha i u tom smjeru, a ne samo kada treba odabrati kvalitetan CMS, provodit link building itd. to je ono na što sam ovim litanijama htio skrenuti pažnju. smatram dakle čak da je došlo vrijeme (naročito jer i sam namjeravam u skoroj budućnosti lansirati neke projekte) da se udružimo (oni koji su zainteresirani) i pokušamo oformiti neku vrstu agencije i mjesečno (fiksno+postotak) platiti ljude poput Tomislava Cara, ekonomiste ili bilo koga s izraženim prodajnim i komunikacijskim vještinama neka prodaje prostor, sponzorstva i dr… ljudima i firmama kojih nedvojbeno ima… i tako nek posreduju između webmastera tj. vlasnika sajtova i firmi. ništa revolucionarno, no to bi sigurno bila win-win situacija.

Na taj način ostvarili bi određene redovne prihode sigurno dostatne barem za tekuće troškove, ali i za razvoj novih sadržaja, angažiranje novih suradnika, motivaciju za daljnji rad, sredstva za preuzimanja manjih stranica i konsolidaciju itd… i zapravo to je jedini način na koji može doći do značajnijeg iskoraka na hrvatskom tržištu oglašavanja. To je dakako samo paušalna ideja… pa recite kakvo je vaše viđenje ove situacije i problematike i koji bi bili vaši prijedlozi i zapažanja?

Evo Josipe moram reci da sam uvelike iznenaden kvalitetom ovog posta i definitivno imaš REP+ od mene. Slažem se s tobom u svemu što si rekao i vec duze vrijeme uviđam potrebu za osnivanjem neke kvalitetne online marketinške agencije koja bi prodavala oglasni porstor (i kojoj bi to bila jedina i glavna okupacija).

Nije ti potreban cak ni neki turbo dobar ekonomist, dovoljno je imati bilo kakve ljude koji ce doslovno puno radno vrijeme provoditi trazeci oglasivace i siguran sam da bi prodali sav oglasni prostor koji imaju na raspolaganju. Ako se osnuje nešto ovako dajte me pokajte na pm ili mail.

Dobro napisano, ali w00t pogledaj malo koji su već sve bili pokušaji pa je manje više sve propalo.

uzalud vam trud svirači :slight_smile: na papiru ovo vam možda dobro zvuči, pogotovo kada to Josip ovako nabrijano predstavi :wink: ali nažalost, to tako ne ide.

vlastita prodaja je vrlo skup sport. možeš naći nekakve akvizitere koji će od jutra do mraka obijati pragove ne bi li štogod prodali, ali od toga neće biti kruha. dobar čovjek u prodaji, onaj koji ima direktne kontakte s oglašivačima, i koji ti zaista može osigurati neku ozbiljniju prodaju, vrijedi pun kua love i jako ga je teško naći zato što će dok kažeš keks naći posao u bilo kojoj velikoj medijskoj kući ili agenciji.

problem tržišta nije toliko u tome što (neki) na njemu ne uspijevaju zaraditi. problem tržišta je u tome što je tržište jadno. nema penetracije, nema sadržaja, nema… nema gotovo ničega, osim želje da se zarade pare.

dečki, treba šljakati, raditi kvalitetne stvari koje imaju komercijalnu prođu, i onda razmišljati o parama, organizaciji prodaje…

recimo, ja sam zicer da u sljedeće dvije godine ne moram niti razmišljati o tome da tražim nekoga za prodaju, jer gledajući moj poslovni plan i plan razvoja, to do tada zicer neće biti isplativo.

Ja ću se složiti sa uvaženim kolegom Aljošom… :slight_smile: :slight_smile: Zašto?

Za početak, Josipov post dobro zvuči, obuhvaća neke ključne probleme Internet marketinga danas, međutim u stvarnosti to ipak malo drugačije funkcionira. Ako se pogleda realno, u zadnje dvije godine drastično se povećao broj medija, što kvalitetnijih (koji su odmah zauzeli svoju poziciju na tržištu i među oglašivačima) što slabijih, ali rast budžeta koje oglašivači plasiraju direktno ili preko agencija nije ni približno porastao u tako velikom omjeru kao što je slučaj kod medija… To je prvi problem, jer sve su kampanje ipak ograničene budžetom i tu je početak i kraj priče.

Normalno je i logično da svi uglavnom oglašavaju na ovim ‘top’ medijima i manjim specijaliziranim portalima koji su već učvrstili svoju poziciju na tržištu. I vi bi tako oglašavali da ste u njihovoj poziciji… Tako da se sve veće kampanje odvijaju na manje-više istim medijima.

Dalje, danas svi na svojim stranicama prodaju oglasni prostor. Nek se netko ne uvrijedi, ali mislim da bi primarni cilj nekog xy portala sa 300-400 posjetitelja, sa svih strana okružen google oglasima, skromnog dizajna i sadržaja trebao biti sređivanje te stranice i drastično povećanje posjeta, pa tek onda prodaja oglasnog prostora. Mogu slobodno reći da bi ‘top’ oglašivači čak gubili ugled na neki način oglašavajući tu…

Onda agencije i httpool koji svi toliko spominjete… Ok, možete vi osnovati novu agenciju, ali morate znati da Httpool nije jedini. U zadnjih godinu-dvije 3-4 (domaće i strane) agencije veliki broj oglasa i kampanja raspoređuju po medijima, tko radi u internet marketingu znat će u kome se radi, ja neću reklamirati… Tako da agencije definitivno nisu neozbiljne i pasivne, na njima i leži većina našeg online tržišta.

Osobna/direktna prodaja je isto značajna, ali… treba moći prodati. Treba biti dobar čovjek koji prodaje, treba imati veze i kontakte sa oglašivačima, a najvažnije - treba biti dobar site…

T. Car i studentski oglasnik? Ok, ja nisam bio na konferenciji, ali ja i neki moje kolege duže vrijeme smo pratili site i nikako nismo uspjeli pronaći neke ‘značajne’ oglašivače da bi to sad bilo tako eksponirano, koliki su to prihodi, broj oglašivača… Ali dobro, to je moje mišljenje.

Uglavnom da ne duljim - ljudi, napravite dobre projekte i portale, ne kopirajte druge, imajte kvalitetan sadržaj, ne preuzimajte većinu vijesti sa drugih portala, sredite dizajn, pobrinite se za promociju portala (kroz razna medijska pokroviteljstva, reklame, objave u medijima) i onda krenite u prodaju oglasa. Uspjeh neće izostati, vjerujte…

I za kraj citiram aljošu - nema… nema gotovo ničega, osim želje da se zarade pare. :slight_smile:

Pa, evo i mog razmišljanja, kao čovjeka koji ne prodaje oglasni prostor, a često oglašava:

  1. Efektivnost online oglašavanja je nikakva, barem za naše proizvode. Višestruko je veća korist od janjetine… :slight_smile:

  2. Online oglašavanje u Hr je bezobrazno skupo.

  3. Masu kolega poduzetnika (ona ogromna tiha većina) iz principa ne želi dati ni lipe za oglašavanje na politički lijevim portalima, kakva je većina hrvatskih.

Osobno smatram da će online oglašavanje zaživjeti tek kad cijene budu usporedive s efektom offline oglašavanja te kad veći portali postanu politički neutralni…

@ aljoša.

ne zanosim se ja da je takve stvari jednostavno prodati i iscijediti lovu iz ljudi, pogotovo privatnika koji paze na svaku kunu i koji po defaultu prodaju smatraju prijevarom, što je legitiman stav
… to sam i napomenuo uostalom. ipak činjenica stoji da postoji ogroman broj manjih i srednjih oglašivača čiji je potencijal neiskorišten i koji neznaju za mogućnosti oglašavanja na webu niti imaju vremena s tim se baviti - O TOM PRIČAM - ne o velikim portalima i velikim oglašivačima, oni će se već nekako snaći - nego onima koji tek trebaju postati veliki ili barem se povećati… a siguran sam da će onda u konkurentnijem okruženju isplivati oni NAJBOLJI i zaljubljenici i entuzijasti u ono što rade.

Imam nekoliko prijatelja koji su završili ekonomiju i u stalnom su kontaktu i radu s ljudima na poslu itd. kao i kolega koji rade u nekima od najvećih online firmi… Ovi prvi me uvjeravaju da bi iz vlastitih iskustava i kontakata bez problema našli i “čak i stotine” oglašivača za različite projekte… jer ljudi im vjeruju i nema razloga da se muljaju… no njima nedostaje ovaj dio s kojim mi raspolažemo a to je tehničko znanje, ideje i iskustvo u kreiranju sadržaja na webu. Ovi drugi mi često govore da sigurno ne bi vjerovao kakvav sve prostor i oglašivačke opcije se prodaju na webu… samo se treba krenuti i u tom pogledu, dakle orjentirati se više i na prodaju.

Dakle pričam o tom famoznom “long tailu” manjiih i srednjih oglašivača i njihovom povezivanju s “manjim i srednjim” sajtovima odnosno webmasterima gdje opet leži ogroman potencijal… a nedostaje kvalitetan POSREDNIK.

i kao što veli woot, što je činjenica… ukoliko se radi pošteno, sigurno nisu jedini ovi extra class salesmani o kojoj ti pričaš, da bi se uspjelo prodati oglas… ja sam uvjeren da kad bi mogli zaraditi samo 1000 kn prihoda (ne profita) mjesečno i kad bi znali da postoji realan potencijal za rast i ljudi koji im rade na prodaji, 90% webmastera na ovom forumu bi barem za 50% diglo kvalitetu svojih sadržaja i na njima počeli raditi kontinuirano. i taj začarani krug bi se razbio. Uostalom mnogi menadžeri ističu da prihode pošto poto valja osigurati od SAMOG pokretanja posla.

@Gosarić
Ne znam stvarno da su bili neki ozbiljniji ovakvi pokušaji i da su propali, a pratim naš web već prilično dugo. Imaš neke linkove, izvore, primjere?

@ Brana
Sve to manje više stoji, ja ti samo kažem da postoji niz primjera na HR webu koji dobro zarađuju i bez super-ultra-cool i naročito posjećenih sajtova i bez naročito kvalitetnog sadržaja. Ne kažem da ne valja ulagati u kvalitetu sadržaja u startu, naprotiv… ali mislim da je ulaganje u prodaju ipak nešto isplativije. Upravo u tom je poanta… nije stvar u ovim “značajnim i velikim oglašivačima” na netu kako ti kažeš za npr. studentski oglasnik… stvar je u ovim manjim, koji nemaju velike budžete, ali su svojom brojnošću značajni. To često ističe Hrvoje Prpić koji je pokrenuo HG spot… On pak veli da mu je krenulo tek kad se sam počeo više baviti i orjentirati na kvalitetnu prodaju, a manje na razno-razne načine uštede i izbjegavanja dadžbina državi… i ja mu nemam razloga nevjerovati.

Ovo što kažeš da ljudi pretrpaju sajt adSenseom prije nego što sajt uopće i puste u rad i naprave bilo što korisno i zanimljivo je ČINJENICA. Ali, kao što kažem, uvjeren sam da bi velika većina takvih u startu i sredilo i dizajn i sadržaj sajta pa čak i razvilo nove servise kad bi samo neku simboličnu cifru uspjeli dobiti od oglašavanja ili kada bi vidjeli da to uspjeva drugim kolegama, jer to je, po vlastitim, a i tuđim iskustvima vidim, veliki i legitimni motivacijski faktor (iako je dobro da nebude jedini) tj., kao što naglašava Aljoša, pokrenuli bi se kvalitetniji i marketinški zanimljiviji sajtovi u startu i isplivali bi oni kvalitetniji. a neiskorišteni potencijal je VELIK na obje strane… velik je i broj profitera koji žele dignuti pinku pošto poto, ali činjenica je da webmasteri ne vide mogućnost stvarnog kapitaliziranja svog znanja, vremena i truda pa onda prevladava adsense logika - ušićari bar što se da ušićariti iliti daj šta daš.

@ Šljaker

  • cijenu diktira tržište… da ti ljudi, tj portali tvog interesa od njega nemogu živjeti snizili bi ju i to u Hrvatskoj nije nikakva iznimka… pogledaj malo kakva je situacija u recimo slovenskim i austriskijm medijima… cjenovno, a i efektivno sigurno ništa bolja… pogledaj samo koliko slovenski studiji traže za obične SEO usluge!

  • ovo za učinkovtost stoji, ali efektivnost oglašavanja tvoje usluge na netu (ne samo hostinga), pogotovo na velikim portalima, će sigurno uvijek biti manja nego efektivnost primjerice vulkanizerovog oglasa na nekom od auto portala…

  • slažem se da ima i takvih koji ne oglašavaju iz principa… ali mislim da politička opredjeljenost u ovoj priči nema APSOLUTNO NIKAKVU ULOGU… uostalim politička opredjeljenost medija je zapadnjački trend kojeg baš kao i ostale brže ili sporije prihvaćamo… tako da tu “povratka” na neku objektivnu ili neutralnu stazu o kojoj govoriš više NEMA. Mene osobno više brine količina žutila koje je sveprisutno jer zbog našeg malog tržišta gotovo da više i nema većeg medija bez guzica i sisa.

LOL, kako Kolega Šljaker uspije sve moje misli napisati kao svoje :)))
GG.

Za ovu izjavu je Aljoša od mene dobio rep+ jer je istinita, i to, nažalost, na previše razina tumačenja.[quote=“aljoša”]problem tržišta je u tome što je tržište jadno. nema penetracije, nema sadržaja, nema… nema gotovo ničega, osim želje da se zarade pare.[/quote]Problem uopće nije tehničko-tehnološke prirode. Danas svaka šuša može imati svoj “portal” i prikupiti rodbinu i prijatelje u “društvenu mrežu”. Da ne tupim sa svojim analizama, jer nisam ekonomist ni sociolog, nudim vam nekoliko pričica. Zaključke prepuštam vama ]

  • Pisano po sjećanju pa me nemojte citirati ;)[/size]

Priča 2.
Copy/paste u akciji: Jučer i danas me napalo krdo trudnih tinejdžerica


Priča 3.
Dva susjeda imaju apartmane na moru. Kuća do kuće. I oba imaju cimer fraj stranicu na n jezika. I oba rade na crno. Ako su jedan drugome konkurencija, a nalaze se u nekakvoj mikro-oglašivačkoj mreži, bi li trebali oglašavati susjedove apartmane na svojoj stranici?


Priča 4.
Nalazite se u gradu gdje drma jedna politička opcija, a vi vodite stranicu neutralne ili suprotne orijentacije. Imate li problema s dogovaranjem pressica? Stvaranjem sadržaja uopće? Prikupljanjem sponzora, oglašivača…?


Priča 5.
Možete je svakodnevno pratiti u “recenzijama”, “reklamama” i “mijenjam, prodajem…”

josipe, ja totalno razumijem tvoj entuzijazam, i mislim da ga treba podržati. samo trebaš paziti da ga ispravno kanaliziraš. tvoja ideja nije nužno osuđena na neuspjeh, ali sigurno je ćeš se puno namučiti, a nitko ti zbog toga neće dići spomenik.

umjesto da se mali web publisheri udružuju u prodaji oglasnog prostora, bilo bi puno bolje kada bi se počeli udruživati u stvaranju kvalitetnog sadržaja. lova će tada doći sama, kao rezultat, a ne cilj.

[quote=“Josip”]
S obzirom da vidim da i na forumu ima nekolicina ljudi s već “poluozbiljnim” sajtovima (ovo je kompliment, nikako kritika) moj prijedlog je sljedeći:[/quote]

Koji su kriteriji da sajt postane ozbiljan?
Ne bih volio kad bi jedan od kriterija bio 100 000 posjetitelja na više mjesečno.

Mislim da se traži podizanje svijesti naroda da treba ulagati u internet oglašavanje.
E pa on tko želi živjet od toga neka obrazuje masu.

No mislim da kapitalizam ima posljednju riječ.
Ljudi naprave sajti istog trena bi željeli živjeti od reklamiranja.
Evo prije par dana smo imali primjer besplatnog bannera jer se mjesto za banner nije se uspilo prodati.
Da se mjesto prodavalo za 10kn na mjesec prodalo bi se.

Milsim gdje je tu kapitalizam, ja dajem svoje mjesto za 3000 soma i ak ne dobim tri soma, tržište i društvo na valja. Spuštaj cijenu, nema druge.
Možda se neće reklamirati T-Mobile i VIP i lokalna zubarska ordinacija ali će se reklamirati ljudi i webmajstori koja koji znaju važnost online reklamiranja.

Do sada mi je između 80 i 100 poduzetnika izjavilo nešto u stilu “ma nema šanse da s takvima radim”, “takvi drukaju naše generale”, “takvi kao M.B.”…
Odgovorno tvrdim da većina ljudi koji se malo ili ne kuže u Internet nas gleda na 2 načina:
a) to su neki čudaci (mi bi rekli geek :))
b) to su komunjare / plaćenici / odrpanci

Dakle, smatram da politika igra itekako veliku ulogu jer par medijskih šmrkljivaca oblikuje sliku o svima nama. Ta slika nije dobra!

Nisam baš u to siguran, kako u svijetu, a pogotovo u Hrvatskoj.
Dapače, cijenu diktiraju veliki igrači, često dogovorom…

S ovim ću se u potpunosti složiti.
Ustvari, oduvijek mi je geslo bilo da će lova doći sama od sebe, kao nusprodukt kvalitetnog rada. Mislim, to doista tako funkcionira.

@aljoša
entuzijazam brzo splasne, stoga meni nije ni na kraj pameti upuštati se sam u ovakve križarsko-misionarske zadaće. Zanimljivo bi bilo vidjeti, zato i pitam, koliko je ljudi ozbiljno zainteresirano za ovakvo što jer vjerujem da bi se dobrom organizacijom i s relativno malim ulaganjima dalo nešto pokrenuti… ako ništa drugo barem uspostaviti kontakte i nova (poslovna) poznanstva.

Novac nikako ne bi trebao biti JEDINA MOTIVACIJA za upuštanje u posao, ali CILJ svakog posla, pa tako i posla na WEBU jest upravo ostvarenje zarade tj. NOVAC. sve drugo bilo bi protuprirodno. pritom naglašavam: motivacija <> cilj

Da bi se trebalo udružiti i u svrhu kreiranja sadržaja, apsolutno, ali to ne isključuje moj prijedlog, naprotiv. Pa nitko se, vjerujem, ne želi staviti u situaciju da ljudima mora prodavati maglu i varati narod i potencijalne klijente. Ponuditi kvalitetan sadržaj, dizajn, uslugu, tržišnu nišu, imati određenu posjećenost to je esencijalno… ali NEDOVOLJNO za znatniji iskorak. to je moja poanta.

sumnjam da ljudi koji se ovim bave imaju jedino i isključivo novac na pameti i da baš svi streme i iščekuju prekonoćni uspjeh. Ima puno jednostavnijih i unosnijih poslova za one kojima je isključivo brza para na pameti… pogotovo evo sad za ljeto.

@ šljaker
što se tiče ovog dijela o monopolu, slažem se, to sam i ja spomenuo kao jedan od glavnih problema.

a za ovo drugo… jbg… ja shvaćam tvoje nezadovoljstvo i možebitnu frustraciju, ali koji je matija babić faktor u ovoj priči? on je čovjek izraženijeg kapitalističkog mentaliteta s iznadprosječnim smislom za marketing i (samo)promociju i s jednim, eventualno dva uspješna projekta na HR webu. Bez obzira slagao se ja ili ne s njegovim stavovima, treba mu se skinuti kapu jer je razvio trenutno daleko najbolji portal u HR, a tom promocijom, ma kakva ona bila, i tzv. “prosvjetiteljskim” radom, osigurao je i meni i tebi nadu u bolju online sutrašnjicu, priznao ti to ili ne.

bez uvrede, ali vrlo jadni su ti tvoji klijenti i poduzetnici koji tako razmišljaju, grizu na takve ribice, nasjedaju na jeftine provokacije i trikove i na taj način podliježu stereotipima. taj tvoj primjer je možda bitan u ovoj priči utoliko što reflektira i jadno stanje našeg poduzetništva i nacije općenito, u kojemu se, čast iznimkama, nikom ništa ne isplati.

Lakše je naći dizajnera i programera nego komercijalistu.
Čak je lakše smisliti kvalitetan projekt i realizirati ga nego iz njega izvući neku lovu.

Mijenjam dva prijatalja programera za jednog prijatelja komercijalistu. :slight_smile:

[quote=“trnac”]Lakše je naći dizajnera i programera nego komercijalistu.
Čak je lakše smisliti kvalitetan projekt i realizirati ga nego iz njega izvući neku lovu.

Mijenjam dva prijatalja programera za jednog prijatelja komercijalistu. :)[/quote]
Ja sam po struci komercijalist a po zanimanju webmaster, di ces bolje kombinacije :smiley:

[quote=“Josip”]a za ovo drugo… jbg… ja shvaćam tvoje nezadovoljstvo i možebitnu frustraciju, ali koji je matija babić faktor u ovoj priči? on je čovjek izraženijeg kapitalističkog mentaliteta s iznadprosječnim smislom za marketing i (samo)promociju i s jednim, eventualno dva uspješna projekta na HR webu. Bez obzira slagao se ja ili ne s njegovim stavovima, treba mu se skinuti kapu jer je razvio trenutno daleko najbolji portal u HR, a tom promocijom, ma kakva ona bila, i tzv. “prosvjetiteljskim” radom, osigurao je i meni i tebi nadu u bolju online sutrašnjicu, priznao ti to ili ne.

bez uvrede, ali vrlo jadni su ti tvoji klijenti i poduzetnici koji tako razmišljaju, grizu na takve ribice, nasjedaju na jeftine provokacije i trikove i na taj način podliježu stereotipima. taj tvoj primjer je možda bitan u ovoj priči utoliko što reflektira i jadno stanje našeg poduzetništva i nacije općenito, u kojemu se, čast iznimkama, nikom ništa ne isplati.[/quote]
Ne kužiš…
Uglavnom se radi o uglednim poduzetnicima koji troše masu novaca na marketing. Ako baš hoćeš, i u našoj grupi se slično razmišlja. Takvi doista troše na offline marketing, ali i na online, ali ne kod nas.

Stvar je u slijedećem: nikome se ne isplati uložiti lovu u nešto što nije svehrvatsko i opće. Naime, jedino se na taj način osigurava širina kampanje, a oglašavanje na stručnim mjestima nema smisla jer oni ionako znaju za oglašivača.

Ako izuzmeš velike portale (njih 5-6), nitko to ne može osigurati osim velikih agencija, koje nabijaju cijene za red veličine veće od usporedivih offline kanala.

I opet se vraćamo “velikim” portalima.
Zašto ne možeš prihvatiti da ljude (barem one koje ja znam) odbijaju svakodnevno prozirno zastupanje jedne političke opcije, drukanje, zastupanje pederluka i raznih drugih gadosti, bez obzira je li se to radi sirovo ili u celofanu? Zašto ne možeš prihvatiti da ni na koji način ljudi ne žele pomagati takve rabote, pa ni financijski?

I ja sam kao ti ostajao zaprepašten takvim argumentima dok nisam otišao u USA. Tamo sam nekim US kolegama prevodio neke tekstove s naših portala i oni su se čudom iščuđavali u smislu “kako dopuštate neprijateljima da vam to rade”, “što rade vaše službe” itd.

Dakle, činjenica je da se naši veliki online “mediji” furaju na ekstremno žutilo, ali i na političko plaćeništvo.

Na kraju, ako se pred nekim problemom zatvaraju oči, zar to znači da problem ne postoji? A politička neutralnost naših “medija” skoro da ne postoji i to JEST problem. U online medijima to je samo puno jače izraženo.

@josip

Ideja je OK.Samo…u zemlji: u kojoj vecina ljudi ne slusa Balasevica jer im je za razumjevanje njega potrebno uloziti teski intelektualni napor (a sto ne moraju recimo slusajuci « raste trava zelena, a u travi ti i ja»); u kojoj se dnevno proda milja tiskovine tipa «pola cijene –pola informacije» od kojih je 80% te «polovice» na osovini ubio-zaklao-silovao-zatukao-zapalio-dotukao + ljepotica dana; u kojoj «neeeema gaaa» ! a koga nema?ma ne go…a ;u zemlji u kojoj nesto «smrdi…smrdi» pa patuljci (citaj narod) bjeze od smrada (citaj : septice jame) ;u kojoj ON (citaj: korporativno marketinski terorizam) poput Mr.Muscola cisti,polira i dezinficira; u zemlji u kojoj ONI «have connections anywhere»; u zemlji u kojoj nema zakona vec je «zuja zakon»; u zemlji u kojoj se zivot pretvorio u «zutu minutu» ; u kojoj «not somebody» vec «all needs a hug», u zemlji u kojoj se mora pod prijetnjom jedinice u skoli svome vlastitom djetetu instalirati hrvatsko sucelje za XP jer je neobrazovana «uciteljica tako rekla»; u zemlji u kojoj se samo deklarativno sa pozornice Kristalne dvorane laprda o nuznoj informatizaciji drustva; u zemlji u kojoj ni CSI_u nebi uspjelo izolirati genetske uzroke takvog ponasanja…

…u takvoj zemlji ne vjerujem da je (za sada) moguce postici ono sto Gladwell naziva «Tipping point- tocka preokreta» za bilo koji projekt da se radilo.Pod uvjetom da se nema stvarno nesto vrijedno.A i to vrijedno jako retko dolazi samo po sebi.

I osobno sam skeptik prema tome da bilo koji ulozen trud moze poluciti iole njemu progresivnije rezultate.
Sto se moze napraviti kad od nekoliko destaka razgovora o nekom poslu tih nasih «poduzetnika a mogucih oglasivaca» 10% (ako) zna zasto je Google skoro pa nabogatija tvrtka na svijetu.
Kad , i ako saznaju, uvidjet ce se i svrha oglasavanja na webu. Do tada mnogima je dovoljno da «su na internetu» ,da imaju foto galeriju sa image-rotacijom, nakelje svoj photo na index misleci da je web= RTL…i cudom se cude kako su si lijepi…

Ne isplati se nista otvarati u Rvatskoj, uzmi ideju i odi u USA i napravi posao. :wink:

Neću sve komentirati (bome ste se raspisali), ali s ovim se definitivno slažem…

Također, ta vječna problematika ‘hrvatskog’ Interneta…činjenica je da kod nas vrijede neka druga pravila i opet mislim da je tu Aljoša lijepo rekao:

Online tržište će, vjerujem, rasti - to uopće nije upitno. Najveći problem je baš u nedostatku kvalitetnih projekata i sadržaja - iz razloga što se u takve poslove ulazi baš sa jednim ciljem, idemo zaradit lovu pa ćemo onda (lako) dalje.

Nedostatak tehničkog znanja je drugi problem, mislim da su česte situacije tipa ‘idem napraviti projekt, to svatko može - uzet ću neki open source klon projekt te napraviti digg, fejsbuk, oglasnu mrežu iz joomla modula’, itd. itd.

Još jedna barijera je u samom shvaćanju Interneta kod naših firmi (iako smatram da je tu situacija dosta bolja nego prije godinu, dvije, tri, četiri) - ali je (još uvijek) normalna stvar platiti susjedovom malom da ti napravi web, nasmijati se slatko dizajneru/programeru kad te traži 5k (ma i 2k) za dizajn/aplikaciju/nešto treće…

Dalje, direktne veze sa prodajom oglasnog prostora na sajtovima nemam, no ono što radim (PPC prvenstveno) definitivno mi govori kako će stvari ići na bolje - jer već sada postoje oglašavači koji su spremni izdvojiti budgete za online oglašavanje i na kraju krajeva - profitiraju.

Nezainteresiranost, nekvaliteta sadržaja i drugi faktori koji prevladavaju takvima su sigurno prednost.

Najveća prednost koju vidim kod Internet marketinga (i oglašavanja) je mjerljivost i izbor koji se nudi - ako ne funkcionira jedna stvar, ajmo probati nešto drugo - a početna ulaganja ne trebaju biti velika. Transparentno, precizno i malog rizika. Eto, tu vidim taj potencijal prije svega za male i srednje firme - pametnim ulaganjem i praćenjem rezultata teško da mogu izgubiti. Samo je potrebno da to ljudi shvate. :wink:

Imam osjećaj da se ovdje nešto zbrčkalo.

Siguran sam da inicijalni post nije bio namijenjen za veliko oglašavanje i velike novce nego da se olakša prodaja oglasa amlim oglašivačima koji se u cjelokupnij masi ne mogu prodati. Hoće li novce dati crveni, žuti, zeleni, plavi, lijevi ili desni, u toj fazi i nije toliko bitno.

Ili možda je ?