Žale se ljudi, a ponajprije kolege webmasteri i vlasnici stranica, često po forumu(ima) i medijima kako je online tržište oglašavanja u Hrvatskoj još uvijek malo i nerazvijeno, kako se u internet oglašavanju ne okreću znatne sume, a činjenica je da nas čak i mala Slovenija po tom pitanju “šije”.
neminovno je da će boom u oglašavanju uslijediti u narednim godinama, zapravo kada se pogleda porast u prošloj godini slobodno možemo reći da je već počeo i da će udio u oglašavanju na Internetu u sveukupnom marketinškom kolaču u Hrvatskoj ove godine sigurno nadići magičnu granicu od tih tričavih 1% (primjerice u UK on već iznosi 15%!!!).
dobro, to manje više svi znamo, no postavlja se pitanje koji je uzrok takvog, u usporedbi s zemljama s kojima se uvijek volimo uspoređivati, slabog stanja.
- Je li to neosvještenost oglašivača o potrebi oglašavanja na internetu?
Jesu li to slabi marketinški budžeti naših kompanija? - je li to monopol i namještanje poslova određenih advertising agencija?
- Je li možda uzrok mali broj Hrvata online, visoka davanja za usluge ISP-ova? nedovoljan broj power surfera? malo tržište?
- Da li su možda tome kriva i skromna ulaganja u online servise, web stranice i usluge?
vjerovatno svaki od sljedećih argumenata u određenoj mjeri stoji dakle “sve pomalo”… pa krenimo redom:
-
Nezainteresiranost oglašivača za Internet kao medij je kod nas još uvijek velik problem pogotovo jer je glavnina velikih korporacija orjentirana na televiziju i njoj samoj vjeruje. Ipak svjedoci smo da to posljednjih godina nije baš sasvim tako i vidimo da se velike firme pogotovo telekomunikacijski divovi poput T-coma VIP-a oglašavaju doslovno svugdje na HR webu pa i na FB-u. Čak i one manje firme pronalaze svoje online niše jer se za manje novce na Internetu ipak mogu vrlo dobro ciljano promovirati.
-
Ovo je argument kojeg ističe Nenad Bakić i to je sigurno dobrim dijelom istina. Nekoliko velikih agencija, kojima internet nije primarna domena poslovanja, kontroliraju glavninu marketinškog kolača i imaju dealove s određenim većim portalima.
-
Znatna penetracija DSL-a, kabelskog i UMTS pristupa još nije uspjela nadomjestit dial-up, ali je činjenica da je broj korisnika neta više nego dovoljan, a ja bih čak rekao i zadovoljavajuć s obzirom na druge slične nam zemlje.
-
ulaganja u online sadržaje su sigurno bolna točka i ima jako puno prostora za napredak, ali ako usporedimo situaciju na HR webu, primjerice naše najposjećenije portale i servise s onim austrijskim ili slovenskim, kvalitativna razlika je NEZAMJETNA, dapače… barem što se tiče najposjećenijih, top stranica… pa očito problem nije u vrhu, mešu najjačima, nego u onom “srednjem i nižem staležu”
Dakle koji je moj zaključak? Više zasigurno nije presudan ni jedan od gornjih faktora…Problem leži u nama - webmasterima i vlasnicima stranica. Kao što bi rekao Balašević: “Krivi smo mi”.
Svima je jasno da se bez direktne “nazovi-pokucaj-pozvoni-pitaj-povuci-za-rukav” prodaje nemože bilo što ozbiljnije pokrenuti. Tog se ne treba sramiti ni bojati, svi najveći su tako kretali… naročito u već opisanim uvijetima koji vladaju kod nas. dakle svakom bi odavno trebalo biti jasno da ako niste među prvih 10-15 na gemiusu teško da će vas itko pitati za zakup oglasnog prostora.
Klima se danas promijenila, svi znaju za Internet, a počinju biti i svjesni njegovih mogućnosti. mnogima je i stvar prestiža sama činjenica da se online oglašavaju (kao i mnoge druge stvari u Hrvata), mnogi ni ne mare koliko novca ostavljaju za online oglašavanje (i za to ima gro primjera)…
Prema tome, svi online poduzetnici koji imaju kvalitetne odjele prodaje i ljude koji znaju prodati prostor ili sponzorstvo, što je da se razumijemo ponekad prilično zahtjevan posao, uvelike profitiraju. Često je to neću reći bez pokrića, ali recimo na vrlo skromnim osnovama; projektima i webovima. A sigurno nikad nije bilo lakše prodati online oglasni prostor nego danas.
O tome je govorio na Web.Startu Tomislav Car, a njegov projekt je najbolji primjer za to… što se može napraviti s ne nužno kvalitetnom izvedbom i sadržajem, ali prisutnim prodajnim vještinama.
Dovoljno je pogledati i Bakićeve stranice poput CentarNekretnina i sl… u koje on istinabog enormno ulaže, ali recimo konkretno taj CN ne dominira ni u jednom tržišnom segmentu, niti po posjećenosti, a ipak pronalaze oglašivače koji čak nemaju apsolutno nikakvih dodirnih točaka s tematikom sajta.
S obzirom da vidim da i na forumu ima nekolicina ljudi s već “poluozbiljnim” sajtovima (ovo je kompliment, nikako kritika) moj prijedlog je sljedeći: JOŠ VIŠE SE ORJENTIRATI NA PRODAJU. Pronaći i angažirati ljude koji samo to rade, platiti ih, potaknuti ih postotcima od učinka, to je sigurna investicija u svakom pogledu. Ukoliko si to pojedini webmasteri iz razumljivih razloga nemogu priuštiti, zašto se ne organizirati i udružiti i zajedno naći ljude koji će to za njih raditi? Pa taman osnovali i svojevrsnu novu agenciju… jer osim neozbiljnog i pasivnog Httpoola koji spisak “svojih” medija neobnavlja godinama, takva kod nas praktički ne postoji…
Mislim da nedostaje poduzetničkog duha i u tom smjeru, a ne samo kada treba odabrati kvalitetan CMS, provodit link building itd. to je ono na što sam ovim litanijama htio skrenuti pažnju. smatram dakle čak da je došlo vrijeme (naročito jer i sam namjeravam u skoroj budućnosti lansirati neke projekte) da se udružimo (oni koji su zainteresirani) i pokušamo oformiti neku vrstu agencije i mjesečno (fiksno+postotak) platiti ljude poput Tomislava Cara, ekonomiste ili bilo koga s izraženim prodajnim i komunikacijskim vještinama neka prodaje prostor, sponzorstva i dr… ljudima i firmama kojih nedvojbeno ima… i tako nek posreduju između webmastera tj. vlasnika sajtova i firmi. ništa revolucionarno, no to bi sigurno bila win-win situacija.
Na taj način ostvarili bi određene redovne prihode sigurno dostatne barem za tekuće troškove, ali i za razvoj novih sadržaja, angažiranje novih suradnika, motivaciju za daljnji rad, sredstva za preuzimanja manjih stranica i konsolidaciju itd… i zapravo to je jedini način na koji može doći do značajnijeg iskoraka na hrvatskom tržištu oglašavanja. To je dakako samo paušalna ideja… pa recite kakvo je vaše viđenje ove situacije i problematike i koji bi bili vaši prijedlozi i zapažanja?