Investicijski buisness plan

Pade mi nešto na pamet…reko da podijelim.

…ovo bi bio jedan investicijski plan, ali kao nešto kreativniji. Nije samo bubni pare i čekaj da se oplode…ali nije niti nešto puno kompliciranije. Te bi moglo leći forumašima i poslovima s kojima se ljudi ovdje bave.

Ideja je:

  • prodaja (bilo svoj proizvod ili tuđi za affilate proviziju) …no poanta je u marketingu.
    Ključ su influenceri…osvrnut ću se na youtubere, mada bi se isto moglo preslikati i na razne druge kanale.

Ako imate hot proizvod i ako neki influencer sa nekoliko milijona subscribersa napravi review tog vašeg proizvda, osvojili ste tako reći zlatnu koku.

U svojoj suštini da samo tražite takve influencere i ostvarujete suradnje…to već može biti odlično.

No ima kvaka… influenceri koji su toliko popularni, nije baš lako doći do njih. Ako i dođete do njih, oni znaju svoju cijenu i naplatit će vam tu uslugu. Nije da i tada nećete biti u profitu, ali u nešto oskudnijem profitu dok oni uzmu svoj dio kolača. I to je naravno oke, neka njima njihov dio kolača…ali nije baš lako ostvariti puuuno takvih suradnji…pa je teško profit (koliki da je god) multiplicirati/skalirati.
Ti ljudi su očito pretrpani emailovima i projektima…

Tema je ionako investicija…pa malo drugačiji pristup slijedi.
Ideja je naći one influencere koji još ne znaju svoju vrijednost, a koji će biti jednog dana vrijedni.
To su influenceri na svojim počecima, ali gdje njihova statistika pokazuje njihov dobar uzlazni trend i znate da je to osoba koja ima veliku šansu probiti se među TOP ekipu.

Čak influenceri koji broje 50k - 500k subsa nisu toliko nedostupni ko ovi što imaju milijune subsa …a poprilično je jasno ako su se popeli do tuda, da neće tu stati.

Sa njima je lako ostvarivati suradnju i može se tako za relativno malo para napraviti puuuno reviewa našeg proizvoda. Neće ti review-ovi preko noći ubiti sa pogledima, ali sa investicijskog aspekta posijali smo puno plodnih videa koji će imati visok uzlazni trend. Dugoročno gledano, za malo para smo dobili odličan deal…i možemo reći da smo investirali u potencijal nekog youtubera. :slight_smile:

Zahvalite mi kada se obogatite. :smiley:

5 Likeova

Malo jednostavne matematike u svrhu analize.
Jedan review sa youtuberom od 1M subscribera je zlatna koka i osjetno može podići prihod. To je znači “Goal”. …koji i nije baš tako lako postići direktnim traganjem za velikim youtuberom.

Cilj je doći do tog Goala preko potencijalnih youtubera u nastanku…koji se lako pecaju.

Zamislimo da posijemo 1000 reviewova na tim “malim” youtuberima. Ako smo dobre odabrali, oni će kroz 10 godina postati takav youtuber od 1M subsa.

Što znači da smo ostvarili 1000 naših Goal-ova, samo rastegnuto u periodu od 10g. … drugim riječima i sa tim malim youtuberima smo ostvarili 100Goal-ova po godini. Što je i dalje puno iznad početnog targetiranog 1 Goala.

Naravno, nećemo imati 100% uspješnost prepoznavanja youtubera koji će stići među te 1M subs youtubere, tako da ako nam je uspješnost tipa 20%, i dalje smo s 1000 review-va ostvarili 20 Goal-ova godišnje.

Ostaje još pitanje kako posijati 1000 reviewova.
Neka nas jedan review košta samo 200kn, ti je ipak konačna cifra od 200 000kn…ne baš mala investicija.

Kao prvo, ne možemo sami odraditi toliku potragu i komunikaciju sa infuencerima i za to treba zaposliti ljude…i platiti ih najbolje po učinku. Nebi bilo loše imati i software za njihovu koordinaciju (koji sam napravio, tj. uskoro će biti gotov)
No poanta je da bi se investicija od 200 000kn razbila, treba gađati onoliko velike influencere koji će svojim review-om barem nam u startu uprihoditi tih uloženih 200kn. A to nebi trebalo biti teško. Ako se zatvori taj krug… onda bi priču trebalo biti moguće skalirati na poveći broj review-ova.

Kod mene su zasad testiranja pokazala da ovo radi više nego odlično, a uskoro sa softwarom planiram uposliti i iskoordinirati 50ak ljudi da tragaju i kontaktiraju ih. (Koji su se već javili na oglas… samo čekaju upute)

Ako pričamo o periodu deset godina, šta garantuje da će proizvod ostati relevantan, da će recenzija ostati relevantna, da će marketovanje proizvoda ostati relevantno, da će video biti vidljiv (ako neko snima aktivno deset godina, tvoja recenzija neće ostati vidljiva na kanalu)?

Što se tiče proizoda, opaska stoji. Ovo definitivno nije praktično za proizvide koji uživaju svoj moment i koji mogu postati “out of date”. Kao što je recimo često u tehnološkoj niši. No svakako da ima predmeta koji su praktički bezvremeni…i na takve bi se ovdje trebalo orijentirati.

Što se tiče recenzije…ako je produkt bezvreman onda je i recezija. Jer ono što je privlačno na takvom produktu danas, mora biti i za deset godina.

?? Nisam siguran na što se ovo odnosi.

Kako da ne. Ako se promatraju youtuberi sa puno subsa, njihovi stariji videi imaju uglavnom više pogleda nego noviji. Jednostavno kanal u svim tim godinama svog razoja akumulira masu pogleda, te oni stariji videi su najduže bili izloženi search enginu…pa se nakupe i pogledi.

Rezume…produkt je ovdje svakako bitan. Ne samo da treba biti bezvreman, nego treba biti i dovoljno cool/zapanjujuć da bude povoljan odabir influencerima da na tom produktu žele graditi jedan video koji će graditi njihov kanal. Drugim riječima, kad influencer dobije ponudu da promovira taj produkt u njemu se treba javiti misao:“wow, ovo može biti cool priča koja će dovući poglede na moj kanal”

Osim toga, ako je takav produkt…istu emociju će izazvati i kod gledatelja, pa će dobro ići i prodaja.

Mislim da nije tako teško pronalazit takve produkte… samo treba gledati videe poput “10 top amazing things” … i dopustiti mašti da iz pogledanog konstruira nešto slično novo … ili čak uzeti nešto i gotovo ako nije već previše eksponirano i ako nema štićeni copyright.
Često su takve stvari jednostavne i za proizvesti… što otvara opciju prodaje sa puno većom marginom zarade nego da se kupuje od nekoga i preprodaje.

Oke sve je to divno, samo hocu da ukazem na jednu veliku manu koja prkosi modernkm konzumerizmu - trendovi se mijenjaju na sedmicnoj bazi.

Ja licno kada gledam recenziju necegs ako je recenzija stara 10 godina definitivno je ne uzimam kao legitimnu.

Ideja se moze (mora) tweakovati na nacin da funkcionise mimo trendova

To si odlično primjetio…podržavam opasku.
Ja se inicijalno fokusiram na stvari koje ne žive u trendu, pa nisam o tome ni razmišljao.

No uzmi u obzir ako će product i izaći s vremenom iz interesa… a ako inicijalna prodaja pokrije inicijalni ulog po kanalu… onda sa tim kanalom ne možeš biti u minusu stane li prodaja za jednu, dvije ili pet godina. Tako da nema rizika ako se model dobro postavi.

Nemoj bukvalno shvaćati riječ “recenzija”.
Ja sam se doduše malo krivo izrazio… bit je da se influencer “igra” sa proizvodom. Ti tako ne gledaš video jer je to recenzija iz koje treba da ti on prezentira product…nego gledaš video jer on sam po sebi treba biti zanimljiv kontent koji te privukao. Tek je “nuspojava” da te je taj content upoznao da postoji taj produkt…i treba u tebi probuditi želju da imaš tu stvar, da ti bude zabavno kao i osobi koju si upravo gledao kako se zabavljala sa tom stvari. (Ili kako ju je iskoristila u neku praktičnu svrhu)

Takoreći nisi niti znao da gledaš recenziju… pa nema govora o promatranju videa kroz prizmu da je “out of date”.

Oke znaci pricamo o product placementu.

Ovo sto si ti opisao mi zvuci kao fidzet spiner :smiley:

Točno to… ali ima masa produkata koji su zanimljivi i koji mogu na kreativne načine činiti zanimljiv content.

Tipa neki magic ekvipment… može koristiti pranker da na ulici pranka ljude.
Taj magic ekvipment (gimmick) može biti doslovno nekakve specijalne dvije karte ili nešto što projecira brutalnu iluziju.

Pranker dobiva dobru ideju za street prank… a ti kroz taj humoristični video dobivaš reklamu na svoj gimmick koji služi za izvođenje trika.

Oke, onda mora biti ili patentirano (sto vjerovatno nije slucaj), ili dobro izbrendirano tako da se “to” povezuje samo sa tvojim prodajnim kanalom, u suprotnom ti promovises sve proizvode istog tipa, ne samo tvoj brend

Nije problem. Influenceru daješ proviziju od prodaje putem affilate linka… te u dogovoru sa njime napravite to tako da on na kraju videa kaže: “ovaj ludi gimmick sam kupio tu i tu, link vam je u opisu videa”

On ako dobiva proviziju od prodaje i on će se potruditi da to napravi tako da potakne gledatelja na kupnju.

Kako gimmick iz videa niti nema neko svoje ime… (ako i ima, gledatelj u to nije upućen) … tako da gledatelju nije lako izguglati gdje sve moze nabaviti taj gimmick… daleko mu najlakše se poslužiti linkom iz opisa videa.
Uz to ako ti je web shop pun zanimljivih stvari iz tih kategorija… novi kupac neće kupiti samo to, nego i neke druge stvari iz shopa koje mu se dopadnu. Tako da svaki novi artikl u toj mreži videa reklamira sebe ali i cijeli shop. :slight_smile:

Sumnjam da ce Youtuberi ovde biti suptilni, ja sam mislio da pričamo o necemj drugime.

Ovo je ustvari paid promotion, ne producf placement

To uopće nije bitno.
Ne čini to različitim video jel ti gledaš u recenziju ili nešto drugo. Mogao bi to drugo nazvati “inception” … pošto se radi o tome da se ugnjezdi gledatelju ideja o postojanju nečega.

Kako ćemo to zvati…isto je pomalo nebitno.
Uzmi u obzir da sam samo 5 sati utrošio u traganje i kontaktiranje influencera…od toga sam ih kontaktirao 20ak… od toga je njih 6 pozitivno odgovorilo.
Ukupno sam u te suradnje investirao 1500$ … a već sa prvim sam zaradio 3000$ u svega par dana… i još čekam da ovih 5 preostalih postavi dogovorene videe.

Ono što sam ja drugačije napravio od ove teme… je nastojao kontaktirati ipak malo veće ribe od tih influencera. I to radi odlično ko što vidiš.
I onda mi je pala ideja da ću pristup tek skalirati/multiplicirati ako svoj fokus usmjerim više na kvantitetu, a smanjim malo “kvalitetu” tih influencera. Iako mislim da ako influencer trenutno i nema puno subsa…to ne govori o njegovoj kvaliteti i njegovom potencjalu… to govori samo koliko je tog potencijala do sada ostvario. Zato i stavljam ovo u kategoriju investicije…ako se strategija usmjerava na one influencere koji imaju kvalitetu, ali još nisu ostvarili svoj potencijal.
Onda se stvar može skalirati masu u širinu… a vjerujem konačan ulov po influenceru treba da bude jednak kao da i odmah ima sve svoje subse koje će imat jednog dana. Samo će ovako ulov biti rastegnut u vremenu.

Isto tako, kao što sam već napisao, za masovno skaliranje model povrata uloženog mora biti barem toliki da kroz par dana vraća uloženo po influenceru. Isto tako mora uključiti plaćene suradnike koji će preuzeti taj opseg posla na sebe.

Valja imati na umu da svaki influencer ima neki svoj bazen publike koji pogleda tu objavu u svega par dana… tek zatim pogledi dalje rastu nekim manjim tempom… Tako objava stvara na naglo i neki iznos prodaje/profita u tih par dana… a onda se ono dalje rasteže u vremenu kako pogledi lagano rastu.

Cilj je tako gađati tek one influencere koji imaju dovoljan taj inicijalni bazen pogleda da pokriju ulog u njih i ulog u osobu koja ga je našla… ako se to može zatvoriti sa pozitivnim ROI imaš praktički otvorene ruke da “inficiraš” čitav svijet s tim produktom. Naravno, ako je i organizacija sveg tog kontaktiranja na razini da se sve može koordinirati i tako skalirati nebu pod oblake…

Evo i par konkretnih ideja… da se vidi način na koji razmišljam. Vidi ovu igračku:
https://www.youtube.com/watch?v=J3rDXccdwEA

  • laka za proizvesti
  • bezvremeno zanimljiva. (Dok se ne preselimo kao civilizacija u nekakav virtualni prostor)
  • i tih 6M pogleda na taj video dokazuje da se to ljudima sviđa
  • ostaje samo zadatak osmisliti kreativne videe koji mogu tu igračku prikazati na zanimljiv način…i onda kontaktirati takve influencere. A to uvijek može biti svašta. Npr. prankari vole ovakve gluposti za cimati ljude na ulici… ali doslovice nema ništa loše u tome da onaj koji radi kanal sa hidraulic press da spreša takvu stvar… ili da se experimentalno napravi nekakav koji bi oborio rekord leta u daljinu…itd. mašta je granica.

Ajmo dalje… youtube izbacije sastrane ovo: https://www.youtube.com/watch?v=ZwkCMWrHvyE
Sa samo 63k pretplatnika ovaj video ima 3M pogleda…jasno da se radi opet o publici zanimljivoj stvari.

  • Ovo se pak može proizvesi u obliku lampe …u obliku sata…nebo je granica.
  • Videi: Social experimenst kanali…općenito ekipa koja voli pričati sa ljudima…može tipa na ulici ispitivati ljude kako to radi? I na taj način praviti zanimljive videe. Može se s tim gadgetom fascinirati mala djeca, pa njih ispitivati kako to radi… Opet…nebo je granica u mašti na koje sve načine će se kreirati video o ovome. (Što nećemo niti mi morati raditi, nego samo nekome pokloniti naše ideje da napravi video za sebe i za nas)

Valjda uzeti u obzir kada se kontaktira youtubera koji je u svom nastanku i koji se trudi…njemu je čast da smo ga prepoznali. On se veseli toj ponudi i to mu je samo po sebi velika motivacija da surađuje. Još ako zna da smo mi za njega riješili proizvodnju i prodaju, a da on treba napraviti samo video koji bi ionako radio u svom životu…on takvu ponudu sretan prihvaća.

Konačna jednadžba je:
dobar product + dobar video = pogledi
dobar product + puno pogleda = prodaja

P.S. izbacio sam doslovice prve dvije stvari koje su mi iskočile na youtubeu…bez ikakvog traganja… a ima mali milijon zanimljivih stvari, te ljudi sami svojim pogledima nam odaju što im je zanimljivo.

P.S.2. vrijedno spomena.
Kada se sa nekim ostvari komunikacija, ona se puno lakše ponovno obnovi…nego kada nekog prvi puta kontaktiramo. Tako da na ovaj način se stvara mreža influencera koje lako ponovno zahaltamo.
To možemo onda puno jednostavnije iskoristiti kod izdavanja nekog novog proizvoda …jer čitava mreža kontakata već postoji.
A da ne govorimo koliko ta mreža kontakata vrijedi kada se neki od njih isklešu u velike youtubere.
Oni će se tada prirodno morati izolirati od bombadiranja mase novih nepoznatih emailova/ponuda, ali mislim da svi ostaju ljudi i da nekome sa kime su ranije komunicirali tokom svog razvoja…da će takvima uvijek odgovarati i čitati njihove poruke. Tako da početna investicija se može kasnije opoloditi u full vrijednu mrežu poznanstava za lakše lansiranje naših kasnijih proizvoda. Još ako se i mi izgradimo putem pa jednog dana podignemo kvalitetu naših proizvoda…rezultat mora biti samo bombastičan. :wink:

2 Likeova

zanimljivo za pročitat i nadolaze ideje neke. jedna mi nadođe, mislim da je baš onako pogodna za ovu kombinatoriku yt + zarada od proizvoda. sad problem koji je meni u glavi kod ovoga je sva proizvodanja + plasiranje proizvoda u usa (idealno bi bilo preko amazona) + organizovanje proizvodnje toga o čemu pojma neam. baš vidim dugotrajan proces i mnogo učenja i cimanja oko milion stvari. tako da tebi svaka čast za sve urađeno oko puzli jer i ti vjerovatno nisi imao pojma oko ičega od toga od poreza do proizvodnje šipinga marketinga i svega ostalog. valja se uvatit u koštac sa svim tim a ljepše ronjat.

Ovo sam primjetio da ljudi ko mistificiraju… ono kad mi kažu: “Aaaaa to si ti proizveo?”

Proizvodnja se bazično svodi na ideju + tipkanje emailova.

Naravno da nećeš ti kopati metalnu rudu…nit ćeš vadit naftu da dobiješ plastiku. Ako nećeš to raditi… nećeš isto tako raditi niti sve one procese koji dolaze nakon toga. Eventualno ćeš raditi samo jedan proces… a to je sastavljanje svih naručenih komponenti u ono što čini tvoj proizvod.

Tako se proizvodnja svodi na:

  • definiranje komponenti koji čine tvoj produkt
  • traganje za firmama koje prave takve komponente
  • ja ih nadjem sto vise i pošaljem barem 20ak upita kako bi dobio raspon ponude/cijene i saznao tako nešto o toj usluzi iz više kuteva
  • nakon toga tražiš prototip da ustvrdiš jel to to o čemu ste pričali
  • i nakon toga se dogovara izrada neke serije

Svima njima je lakše i povoljnije dati uslugu ako se traži serija od barem 100 ili 1000 komada. Sve ovisi o tipu usluge… no to će ti oni sami reći kolika je cijena za koju količinu serije.

I to je to … kad dodješ do svih potrebnih komponenti… onda ovisno o količinama ćeš sam raditi slaganje produkta ili ćeš nekom platiti taj dio.

Za par proizvoda (jednostavnih) je ovo poprilično jednostavno. No s više proizvoda, ali i kompleksnijim proizvodima raste broj komponenti i tu nastaju neki novi izazovi.
Logistika oko svega toga … jer može ti se lako desiti da imaš 500njak različitih strana sa kojima moraš mailom komunicirati. Pratiti skladište kada nestaje neka komponenta… pravodobno reagirati. (Iznenadio bi se, ovo hoće iznenaditi i na malom broju komponenti)

Osim toga, čim proizvod nije homogem (iz jednog djela) … treba nekako pratiti i kvalitetu procedura. Tipa ja moram osigurati da ovih 8 mačkica u svakoj puzzli bude točno 8 i da slučajno ne završe krivo uparene mačkice i da je sa njima dodana brošura/uputa. To je već lagano izazovno na ovako jednostavnim stvarima… a kamo li nekim kompleksnijim proizvodima. Ljudi su zaboravljivi, lako se može desiti tipa da zaborave ubaciti brošuru sa uputama u vrećicu sa mačkicama. Tako onda treba smisliti procedure koje umanjuju mogućnost greški. Tipa ovo za brošuru prvo se stavlja na hrpu 10 vrecica + 10 brošura i potrebne sortirane mačkice. Zatim se pune vrećice i na kraju stanje svih hrpa mora biti 0 / 0 / 0.
Kad bi se vrećice punile iz nekog velikog stasha brošura, onda onaj koji puni nebi mogao znati ako je zaboravio umetnuti brošuru u neku vrećicu.

Mislim da se zapravo sva težina proizvodnje svodi na to… osigurati procedure da su robusne i stabilne i da se mogu kontrolirati… a ovo naručiti neku komponentu je lagano.
Mada ovisno o slučaja se i tu pojavljuju iznimke… tako mi je jednom stigla loša serija onih bijelih pločica/podloga za puzzle … i nekog razloga su se previše smanjile kod hlađenja u proizvodnji i došle premalene. (Ne svaka) … i onda stvaralo probleme.
Jbga… to su sve neke situacije koje treba naučiti hendlati… ali velim, glavni alat u proizvodnji je email. :slight_smile:

Do momenta kad serije postanu toliko velike da ti se isplati kupit određeni stroj. A i tada ćeš svom poslovođi tipkat/zapovjedat koliko želiš da taj stroj štampa nečega. Neće se tako ni tada ništa bitno promjenit… samo povećavaš kontrolu svojih troškova.