Pozdrav,
nešto mi po pameti već neko vrijeme da su mi se neke karte posložile vezano uz Facebook…pa reko da to podijelim.
Pa što je zapravo društvena mreža?
Facebook nam je očito sinonim za društvenu mrežu kao začetnik tog koncepta. No nakon facebooka su se pojavile i druge društvene mreže i pravo pitanje je koja je to točno zajednička njihova srž…koja im daje taj koncept društvene mreže.
Recimo imamo LinkedIn za kojeg wiki kaže “To je poslovno orijentirana društvena mreža”.
Pa koja je onda glavna poveznica svih društvenih mreža? …i da li je ta poveznica možda ključ Facebookove uspješnosti.
Kada malo pogledamo, Facebook je prvi uveo jedan kvalitetniji sistem inbox-a, notifikacija i povezivanja korisnika u prijateljstva i grupe.
Nakon njih, gotovo svaka stranica koja ima taj okvir sa inbox-om, notifikacijama i povezivanjem korisnika u prijateljstva i grupe…spada u društvenu mrežu. I mogli bi reći da je taj okvir upravo ključ koji omogućava da se korisnici umrežavaju oko zajedničkih interesa …a takva mreža korisnika je onda zapravo društvena mreža.
Tako da Facebook uoće nije društvena mreža iz razloga što je njegov primarni fokus usmjeren da društvo putem te platforme može djeliti svoje fotografije i statuse…
Ta mogućnost je samo jedan oblik iskorištavanja društvene mreže…koja je zapravo puno širi pojam od dijeljenja statusa i slika.
I to je i Facebook shvatio kada je svoju društvenu mrežu nastojao raširiti i na platformu za igrice, te za organizaciju događaja (evente) …pa je uveo i nekakav oglasnik…itd…itd.
Pored Facebooka su se tu pojavili i drugi igrači (poput LinkedIn) koji su oformili svoju društvenu mrežu i pokušali je usmjeriti u nekakav drugi interes.
Sve to nam može izoštriti fokus da shvatimo koja je srž pojma “društvena mreža”.
Ako sam ovo gore u pravu …to znači da Facebook možda nije napravio svoj Boom zbog dijeljenja statusa (međuostalim i zbog toga je) …ali kako je njegov koncept društvene mreže nešto više od toga , to bi mogao biti pravi razlog njegovog Boom-a.
Tu bi se usudio reći da Facebook uopće nije iskoristio u potpunosti taj potencijal biti najveća “društvena mreža”.
Zašto?
Pa zato jer danas više manje svaka stranica/aplikacija treba taj okvir društvene mreže da bi se omogućila bogata funkcionalnost stranice/aplikacije.
Evo, trebam recimo napraviti aplikaciju za bilo što…recimo za unaprijeđenje poslovanja farmera koji se bave nekom rijetkom xy vrstom koza …i takva aplikacija bi opet dobro sjela u okvir društvene mreže gdje će točno takvi farmeri se moći udruživati, chatati…itd…itd.
…ali da uz sve to dobiju i osnovni core aplikacije koji unaprijeđuje njihov tip poslovanja.
Znači, nema danas aplikacije kojoj nebi dobrodošao okvir društvene mreže.
Facebook je to pokušao pokriti svojim API-em kojim omogućava da onaj tko radi neku aplikaciju…da može putem API-a povući podatke sa facebooka …i da može čak i svoju aplikaciju smjestiti direktno unutar Facebooka.
Mislim da to nisu dobro odradili…njihov API je češće u kvaru nego što radi.
…
Tu dolazim do jedne ideje i koncepta kojeg ću podijeliti unutar ove teme.
Treba napraviti taj okvir društvene mreže, unutar kojega se lako može naseliti bilo koja aplikacija koja će rješavati samo svoju core biznis logiku, a da “gratis” dobije sve elemente društvene mreže.
Tako da korisnici te aplikacije imaju full okvir društvene mreže radi bolje interakcije…a da im ta aplikacije bude samo jedan od mogućih segmenata kojega će koristiti na toj društvenoj mreži.
Smatram da zadatak nije uopće jednostavan, ali da je to doslovice ideja od “milijardu dolara”.
Zato jer ako se to napravi dobro, onda će svaki početnik moći dodavati svoju aplikaciju na tu mrežu.
A te aplikacije ako bi rješavale konkretne probleme…naravno ne moraju biti besplatne…nego prodaju rješava taj okvir koji useljava aplikacije. Developer pojedine aplikacije definira cijenu iste po kojoj će biti dostupna na mreži… dalje prodaju radi mreža i developerima kešira ovisno o broju korisnika koji koriste aplikaciju.
Da se vratim…ako bi postavljanje aplikacije na takvu mrežu bilo noobproof, onda bi se zasigurno tamo našlo korisnih stvari.
Jer ja da sutra idem razvijati neki SaaS servis, volio bi da imam takvu platformu koja će mi odraditi pola posla sa tim okvirom…a ja samo da rješim core biznis logiku aplikacije…
Heto, imao sam potrebu da ovo podijelim…ja sam se inače primio ozbiljno posla u tom smjeru.
Štoviše, razvijam vlastiti programski jezik PHML - preparsed PHP koji će mi omogućiti takvu modularnost da mogu unutar jedne aplikacije uključivati druge aplikacije, a da te druge aplikacije ne mogu uništiti aplikaciju koja ih je uključila.
Čemu recimo svjedočimo na Wordpress-u …da ako je neka komponenta/plugin maliciozna, da može potrgati sve ostalo.
Za funkcioniranje gore opisane modularnosti, to se ne smije moći desiti…tj. mora postojati unutarnja sigurnost u aplikaciji da donji slojevi/komponente ne mogu utjecati na slojeve iznad sebe.
A to je sve nego jednostavan zadatak…
Uglavnom, nadam se da sam rasvjetlio pojam “društvena mreža” (i sebi i drugima) …i vjerujem da je tu još uvijek otvorena bitka za veliki kolač. Facebook je samo nanjušio pravu stvar…i on je daleko od realizacije u punom smislu kako bi to moglo biti izgledati.
Ako bi se napravilo kako treba, vjerujem da ~80% interneta(aplikacija) bi završilo unutar te mreže.
Facebook nam je nekako pokazao da je skoro progutao “internet” …ali nije. Nije progutao upravo taj dio koji je sačinjen od korisnih aplikacija…gdje svaka niče na svom kosturu.
žž.